• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מספר המחלות ומקרי התמותה הנגרמים מעישון - רבים משחשבו עד כה

מחקר בנושא התפרסם ב-NEJM; ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בהר"י: "יש מקום לחישובים עדכניים גם בישראל"

עישון (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שפורסם בסוף השבוע שעבר ב-NEJM קובע, כי עישון קשור להרבה יותר מחלות מכפי שחשבו עד כה – וגם ליותר מקרי מוות בעקבות מחלות אלו. המחקר הובל על ידי ד"ר בראיין קרטר, אפידמיולוג בחברה האמריקאית לסרטן (ACS - American Cancer Society).

עורכי המחקר ציינו, כי ההערכות לפיהן מספר מקרי המוות הנגרמים מדי שנה בארה"ב עקב עישון סיגריות - 480 אלף לפי דו"ח של ה-Surgeon General (הרופא הראשי בממשל ארה"ב) לשנת 2014 - קטן במידה ניכרת ממה שקורה במציאות. הדו"ח לוקח בחשבון מקרי מוות כתוצאה מ-21 מחלות הקשורות בעישון, ביניהן 12 סוגי סרטן, 6 קטגוריות של מחלות קרדיו-וסקולריות, סוכרת, מחלה חסימה נשימתית (COPD) ודלקת ריאות שגם כוללת שפעת.

ד"ר בר-זאב: "נראה כי ההערכות היו שמרניות מדי. באופן ישיר יוחסו 19% ממקרי המוות בארץ לעישון"

המחקר החדש טוען שמספר נוסף של מחלות ומקרי מוות נגרמים ככל הנראה גם הן מעישון.

עורכי המחקר ניתחו נתונים לגבי 421,378 גברים ו-532,651 נשים מהשנים 2011-2000. בתקופה הזאת היו בין אלו 181,377 מקרי מוות ומהם 16,475 בקרב מעשנים. החוקרים מסרו, כי על מנת ליצור מסד נתונים גדול במיוחד לצורך החישובים, הם איחדו נתונים מחמישה מחקרים שונים.

התברר, כי יש עלייה ב-17% בסיכון למוות בקרב מעשנים, שעד כה לא נלקחה בחשבון. עישון נקשר לפחות לשיעור כפול של סיכון למוות עקב כשל כלייתי, ירידה בזרימת הדם למעיים, יתר לחץ דם, דלקות ומחלות נשימתיות אחרות שאינן COPD, הדגישו מחברי המחקר.

כמו כן, בוצעה במחקר המקיף הערכה לגבי סיכון למוות בקרב מעשנים-לשעבר (כלומר אלו שנגמלו לפני שנים מההרגל) . בקרב אלו – ככל שמספר השנים מאז הפסקת העישון התרבה, כך ירד שיעור הסיכון לתמותה. כמו כן, מצאו החוקרים קשר בין עישון להופעת סרטן שד, סרטן הערמונית וסרטן שאין יודעים בשלב הראשון את מיקומו.

ד"ר קרטר מסר, כי על-פי המחקר מספר מקרי המוות בארה"ב עקב עישון צריך להיות גבוה יותר בכ-60 אלף בשנה לעומת הדו"ח הרשמי. "מספר זה עולה על מספר מקרי המוות בתאונות דרכים, שפעת או שחמת הכבד", אמר ד"ר קרטר.

המצב בישראל

ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בהר"י, ומנהלת המרכז למניעה וגמילה מעישון בחטיבת הבריאות בקהילה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, התייחסה בראיון ל"דוקטורס אונלי" לפרסום.

לדברי ד"ר בר-זאב, "מה שחדש במחקר האמריקאי הנוכחי הוא הייחוס לעישון מקרי מוות ממחלות אחרות עליהן לא ידענו קודם. מדובר במחלות שהקשר שלהן, גם המשני, לעישון, לא נלקח עד כה בחשבון. זאת, בניגוד למה שידוע מכבר ש- 85% ממקרי המוות מסרטן ריאה מיוחסים לעישון או 90-80% מה-COPD".

לדבריה, "מעתה יש לקחת בחשבון שגם סרטן שד למשל יכול להיות מוסבר עקב גורם משני כמו עישון וכן מחלות אחרות".

ד"ר בר-זאב הוסיפה: "דו"ח ה-Surgeon General סיכם 50 שנות מחקר. בשנה שעברה נעשתה גם בישראל הערכה לגבי שיעורי התחלואה והתמותה עקב עישון. נראה כי ההערכות היו שמרניות מדי. באופן ישיר יוחסו 19% ממקרי המוות בארץ לעישון. יש מקום לחישובים חדשים ועדכניים על תרומת נזקי העישון להופעתן של מחלות המסתיימות במוות".

לדיווח בכתב העת NEJM

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  תמותה,  ארה"ב,  ד"ר יעל בן זאב,  החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון
תגובות