• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

היערכות לעלייה בתחלואת השפעת: הנחיה להצטייד במלאי "טמפילו"

משרד הבריאות אישר לקופות החולים לספק את התרופה לקבוצות חולים בסיכון; פרופ' איתמר גרוטו: מוקדם לדעת איך תתפתח השפעת בישראל"

נגיף שפעת (צילום: אילוסטרציה)
נגיף שפעת (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות נערך לעלייה בתחלואת השפעת בשבועות הקרובים, כאשר השיא צפוי להיות כנראה בפברואר. מתוך חשש זה, המשרד הנחה את בתי החולים וקופות החולים להצטייד במלאי גדול יותר של התרופה האנטי-ויראלית "טמיפלו", ממחסני האגף לשעת חירום. כמו כן, הונחו המוסדות לרענן את נהלי הטיפול בתרופה. קופות החולים הונחו להצטייד בתרופה כדי להגדיל את נגישות החולים אליה ולמנוע עומסים כבדים בבתי החולים.

המהלכים הללו נעשים בעקבות הודעה של ה-CDC, כי צפויה עונה קשה מהרגיל של שפעת מאחר שאחד מתת-זני הנגיף, H3N2, פיתח מוטציה שעמידה בפני החיסון. על-פי הערכת מומחים, יעילות החיסון שסופק השנה ירדה משיעור של 60%-90% ל-23%. הדיווח העדכני האחרון מארה"ב (ל-19 בינואר) מצביע על עלייה בתחלואת שפעת שם בכמה אזורים – ומנגד על ירידה באזורים אחרים. 8.5% מכלל מקרי המוות שנרשמו ברחבי ארה"ב בשבוע שהסתיים ב-10 בינואר היו כתוצאה משפעת שהסתבכה לדלקת ריאות. עד כה מתו מסיבה זאת 45 ילדים – לעומת 27 בתקופה המקבילה אשתקד, אבל לעומת 51 בעונת 2013-2012.

דו"ח ניטור השפעת השבועי האחרון של משרד הבריאות (מ-17 בינואר) מצביע על המשך מגמת העלייה בתחלואה דמוית שפעת, וכמו כן על 27% מכלל דגימות המעבדה שנאספו ממרפאות-מדגם שהיו חיוביות לתת הזן עליו הודיע ה-CDC. כן נמסר בדו"ח, על עלייה נוספת בתפוסת המיטות במחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ ועל עלייה בביקורים במיון עקב דלקת ריאות ובפניות למרפאות של בני 19 ומעלה עם חשש לדלקת ריאות.

עם זאת, קצב העלייה במספר החולים בשפעת איננו חד במיוחד. לא התקבלו עד כה דיווחים על חולים קשים או על מקרי מוות משפעת, נמסר בדו"ח. החיסון עצמו, הדגיש משרד הבריאות, יעיל ורק הבדיקה לתאימות לתת-זן החיסון העלתה שונות גנטית. זו אינה מעידה בהכרת על ירידה ביעילות, מסר. גם יעילות מופחתת אינה מעידה על היעדר היעילות.

עיתון "הארץ" ציטט הבוקר (יום ד') את פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, שחתום על ההנחיה לבתי החולים ולקופות, שאמר: "בשלב זה מוקדם מדי לומר כיצד תתפתח השפעת בישראל בתקופה הקרובה. בינתיים אין סימנים המעידים על דבר מה חמור. אין לנו דרך לנבא מה יקרה. ההערכה המוקדמת בתחילת עונת השפעת היתה כי יותר אנשים יחלו הפעם בשפעת וזאת על סמך התחלואה באוסטרליה, אלא שבה זן אחר של הנגיף H1N1 היה הנפוץ ביותר, ולאחר מכן התברר שתת-הזן הזה לא הופיע במקומות אחרים".

ההנחיה לגבי הצטיידות בטמיפלו באה משום שהתרופה ניתנה בדרך כלל בחינם בבתי החולים. עתה הוחלט להנגיש אותה לחולים גם בקופות. הנחיה דומה להרחבת השימוש בתרופה ניתנה בידי משרד הבריאות גם ב-2009, אלא שאז היה מדובר בהתפרצות שפעת החזירים.

גישת רופאים רבים בארה"ב, דיווחה רשת CNN, היא שהתרופה האנטי-ויראלית איננה מרפאת אבל מפחיתה את תסמיני המחלה, אם נוטלים אותה בתוך 48-24 שעות מהופעת התסמינים הראשונים. המלצת משרד הבריאות לגבי קבוצות חולי השפעת שרצוי שיטופלו בטמיפלו היא: מאושפזים בבתי החולים, חולים בבתי אבות ומוסדות אשפוז כרוני, נשים הרות שחלו עד שבועיים לאחר הלידה, בני 65 ומעלה, ילדים עד גיל שנתיים, מי שסובל מהשמנת יתר קיצונית וחולים במחלות כרוניות שונות.

עד 17 בינואר, לפי דו"ח הניטור, התחסנו בישראל כ-1.7 מיליון איש, שיעור המחוסנים בקרב בני 65 ומעלה הגיע ל-64% ובקרב תינוקות וילדים עד גיל חמש ל-25.5% .

לדו"ח הניטור של משרד הבריאות לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שפעת,  טמיפלו,  H3N2,  h1n1,  משרד הבריאות
תגובות
24.01.2015, 12:58

האמת על טמיפלו - תרופה שפעולתה לא ברורה ותועלתה מוטלת בספק:

בשנת 2006, חוקרי הארגון הבלתי-תלוי קוכריין מצאו שתוצאות הניסויים הרפואיים על טמיפלו של 60% מהנבדקים לא פורסמו. רק בעקבות מסע ממושך (8 שנים) שנתמך ע"י כתב העת הבריטי לרפואה (BMJ) שיחררה חברת התרופות רוש את הנתונים המלאים. התוצאות, לא מפתיע, מאכזבות: טמיפלו קיצר את תסמיני השפעת בחצי יום אבל הגביר משמעותית תסמיני בחילה והקאות. לא נמצאה אף בדל הוכחה למניעת הדבקה או תמותה.
ממשלות העולם המערבי וכן ממשלת ישראל מוציאות הון עתק לקניית תרופה שפועלת כנראה פחות או יותר כמו אקמול.

לפרטים, חפשו Tamiflu All Trials