• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

התפרקות הממשלה פגעה ברפואת המשפחה

שורת רפורמות הכרחיות שנקבעו על ידי ועדת גרמן, ביניהן הגדלת מספר המתמחים ברפואת משפחה, הסרת הנטל הביורוקרטי ושיתוף מידע רפואי, נגנזו כעת בשל התפרקות הממשלה

"ועדת גרמן" סיימה את עבודתה היסודית רק לאחרונה ובמשרד הבריאות החלו לפעול במרץ ליישם את המלצות הוועדה וכן לגייס מקורות תקציביים לכך לקראת שנת התקציב 2015. אולם התפטרות שרת הבריאות ופירוק הממשלה עצרו באחת את כל התהליך. יש לציין שבין יתר הנתונים שהוצגו בפני הוועדה עלה סקר בו 90% מהנשאלים העידו שפגשו את רופא המשפחה שלהם לפחות פעם אחת במהלך שנה, מה שמעיד על מרכזיותה של רפואת המשפחה בתוך מערכת הבריאות הציבורית בישראל.

"פירוק הממשלה שהוביל לאי-יישום ההמלצות מביא להעמקת הפגיעה במטופלים. מדובר בפגיעה אסטרטגית לטווח הארוך"

הרפואה הראשונית בארץ ניתנת על ידי כ-5,000 רופאי משפחה ובנוסף להם רופאי ילדים, וזאת מתוך כ- 46 אלף רופאים המועסקים בישראל. סקרי כח אדם רפואי של משרד בריאות מראים שהגיל הממוצע של הרופאים הראשוניים גבוה ביחס לחתך הגילים של הרופאים בבתי החולים, ושיעור הרופאות המצטרפות לתחום נמצא במגמת עלייה.

אנו, באיגוד רופאי המשפחה, הגשנו הערכה לוועדת גרמן בדבר מספר רופאי המשפחה הנדרשים מדי שנה. אנו מעריכים כי יידרשו בכל שנה כ-350 רופאים ראשוניים חדשים לפחות, על מנת לשמר את איכות השירות הניתן היום. זאת, עקב הפרישה הצפויה של רופאים רבים לגמלאות, עזיבת המקצוע טרם פרישה והגידול הטבעי באוכלוסייה.

מספר זה עולה בהרבה על מספר המתמחים המצטרפים לרפואת המשפחה בכל שנה. מספר הרופאים המתחילים התמחות ברפואת המשפחה בשנים האחרונות אינו עולה על 100 בשנה, כך שהמחסור ברופאי משפחה רק גדל.

הבשורה שהיתה צפויה לצאת מיישום המלצות וועדת גרמן, במסגרתה יינתנו מענקים למתמחים ברפואת המשפחה שיגיעו לפריפריה, בצפון ובדרום שיהוו תגבור משמעותי למרפאות הפריפריה, התפוגגה לנגד עיננו.

כעת, משבוטל או לפחות נדחה יישום מסקנות הוועדה ישנו חשש רב בקרב רופאי המשפחה שמספר המתמחים החדשים ימשיך להיות קטן מהנדרש. ובשנים הקרובות, המענה לפניות לרופאי משפחה, בעיקר בפריפריה, עשוי להיות מורכב יותר. התורים עשויים להתארך עוד יותר.

"הבשורה שהיתה צפויה לצאת מיישום המלצות וועדת גרמן... התפוגגה לנגד עיננו"

המצב באזורים אלה הוא על סף משבר, כאשר לעתים מטופל נאלץ להמתין שבוע ואף עשרה ימים לקבלת טיפול מרופא המשפחה, וגם כשהמטופל מגיע לרופאו, הזמן שהרופא מקדיש לו קצר מהרצוי, שוב, עקב העומס הגדול הנובע מהמחסור ברופאים. בראייתי, מצב זה, מסכן את בריאות הציבור לא פחות מאורך תור של חצי שנה לניתוח אלקטיבי כלשהו.

משרד הבריאות היה צפוי להפעיל מספר פתרונות שתכליתם הקלה על המטופלים וסיוע לרופאי המשפחה להתמודד עם העומס. פעולות אלה להגברת הזמינות והנגישות של רופא המשפחה יחד עם פעולות לעידוד ההתמחות, כגון מענק למתמחים בפריפריה, היו אמורות לשפר את הטיפול הניתן.

האחריות צריכה להיות משותפת למשרד הבריאות, לקופות החולים ולהסתדרות הרפואית וזאת על מנת להגדיל את מספר הרופאים הראשוניים בדגש על פריפריה חברתית וגיאוגרפית. במקביל, שוב כחלק מהמלצות ועדת גרמן, היו צריכות להינקט פעולות להפחתת פעולות ביורוקרטיות המוטלות על רופא המשפחה, לרבות מתן אישורים לא נחוצים.

"פירוק הממשלה שהוביל לאי-יישום ההמלצות מביא להעמקת הפגיעה במטופלים"

נקודה נוספת שעלתה בוועדה היתה שיפור של העברת מידע רפואי על המבוטח בין מטפלים. בנקודה זו המליצה הוועדה שבמעבר מקופה לקופה, תהיה חובה על קופת החולים הנעזבת להעביר את התיק הרפואי של המבוטח לקופה החדשה באופן אלקטרוני ובלי צורך בהתערבותו של המבוטח. הוועדה התכוונה לאפשר למבוטחים לבקש שלא להעביר את התיק הרפואי שלהם לקופה החדשה או להעביר את המידע באחת הדרכים המקובלות ולבנות מערכות מידע כך שכלל המידע על המטופל ירוכז ויהיה אצל הרופא המטפל.

פירוק הממשלה שהוביל לאי-יישום ההמלצות מביא להעמקת הפגיעה במטופלים. מדובר בפגיעה אסטרטגית לטווח הארוך, מכיוון שאם לא נדאג היום להגדיל את מספר המתמחים ולהביא לסדר יום חדש בעבודתו של רופא המשפחה, הפרישה המואצת של רופאי משפחה, השחיקה בקרב הרופאים ומצד שני הזדקנות האוכלוסייה והמורכבות הגדלה של הטיפול הרפואי יביאו למחיקת ההישגים של מערכת הרפואה הציבורית בישראל, שצוינה לשבח על ידי ה-OECD.

נושאים קשורים:  דעות,  התמחות,  איגוד רופאי המשפחה,  מידע רפואי,  רפורמה
תגובות
אילנה - רופאת משפחה
17.12.2014, 15:09

זה אכן הכוון של רפואת המשפחה - ירידה במדרון שמתחיל להיות חלקלק ותלול.
זה מורגש היטב בפריפריה.

Steinblatt Nadine
23.12.2014, 12:19

אף אחד עוד לא הבין שרופאים שעובדי קופת חולים ותחת הסכם קיבוצי עוד לא מקבלים שכר מספיק כדי למשוך צעירים למקצוע?
כל מי שמספיק חכם מבין שלתת לפחות 10 שנים בלימודים למקצוע ובסוף לא מרוויחים יותר משכר ממוצע ועם לא שווה
עלת השכר עם השנים גם לא ראלי והעומס התמידי שעדיין חושבים לתת לו פתחון בהקלה על עבודה אדמיניסטרטיבי בלבד אינו פיתחון ללחץ ולמחיר על בריאותנו
עדיין לא נענים מביצוע ההסכם הקיבוצי במלאו וכבר ברור שלא מספיק -למה לא להתחיל כבר בדרישות מסעיות לעלית השכר בלפחות 30 אחוז ?
אני רופאה בקופת חולים לאומית ובועד המרכזי בקופת חולים הלאומית וועד מח"ח בהרי