• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

תוצאות מעודדות בניסוי בתרופה OPDIVO לטיפול בחולי סרטן ריאות

התוצאות דווחו בכנס אונקולוגיה קלינית בארה"ב; הטיפול נוסה בשלב זה על 117 חולי NSCLC מתקדם, והאריך חייהם של 41% מהם בשנה

02.11.2014, 09:24

חברת התרופות בריסטול-מאיירס-סקוויב (BMS) הודיעה בסוף השבוע, כי ניסוי קליני שנמשך עד כה שש שנים בתרופה לטיפול בסרטן ריאות Opdivoי(nivolumab), מצא שיעורי הישרדות משופרים בקרב החולים בשלב המתקדם ביותר של המחלה.

לפי התוצאות, כ-41% ממקבלי התרופה שרדו כשנה אחת לפחות, לעומת שיעור הישרדות של 5.5%-18% בקרב חולים שלא טופלו בתרופה הניסיונית הזאת. ממצאי המחקר הקליני הוצגו בסוף השבוע בכנס החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, שהתקיים בשיקגו.

בכנס נמסר, שכ-15% מבין 117 חולי סרטן הריאות בשלב האמצעי של הניסוי הגיבו לתרופה – השייכת לקבוצה חדשה של תרופות לסרטן הפועלות על המערכת החיסונית ומעוררות אותה כדי לתקוף את המחלה. כל קבוצת התרופות הזאת מוכרת כמעכבי PD-1, ופועלת באמצעות חסימת יכולת הגידול להסתיר את עצמו, מה שמאפשר למערכת החיסונית לזהותו ולתקוף אותו.

בין החברות שעוסקות בפיתוח תרופות אימונו-תרפיות מתנהלת תחרות עזה ובה משתתפות עוד "רוש", "נוברטיס" ו"מרק". האחרונה היתה הראשונה להכניס לשוק תרופת מעכב PD1 – "קיטרודה" - שקיבלה אישור בתחילת ספטמבר לטיפול במלנומה מתקדמת. גם תרופה זו נמצאת בניסוי מואץ כצורת טיפול בסרטן הריאות המתקדם מסוג NSCLCי ((Advanced squamous cell /non small cell).

הניסוי הנוכחי כלל חולי סרטן שניסו קודם לכן לפחות שתי תרופות אחרות ולעתים אף שלוש לפני שהופנו ל-Opdivo, הדגישה החברה בדיווחה בכנס. המפתחים טוענים שהיא אמורה להיות תחליף לכימותרפיה.

בארה"ב מאובחנים מדי שנה 224 אלף מקרים חדשים של סרטן ריאות, כאשר כמעט 159 אלף מהם מתים מהמחלה, לפי נתוני מכון הסרטן הלאומי. סוג הסרטן הקרוי Non small cell lung cancer מהווה 90-85% מכלל המקרים.

עוד נמסר, כי תופעות הלוואי הקשורות בנטילת התרופה נמצאו בקרב 17% ממשתתפי הניסוי וכללו תשישות גופנית ושלשולים. 12% מהם הפסיקו את נטילת התרופה עקב תופעות הלוואי ונרשמו שני מקרים של מוות הקשורים בנטילת התרופה, דיווחה חברת BMS.

יו"ר האיגוד האונקולוגי בישראל, ד"ר ווילי מרמשטיין, מנהל המערך האונולוגי ב"סורוקה", אמר כי קבוצת התרופות האימונותרפיות הביולוגיות מסתמנות כבשורה לחולים ומשתלבות ברפואה מותאמת אישית. לדבריו, התוצאות שהושגו עד כה, בטרם החל Phase III של הניסוי הקליני, הן מאוד ראשוניות והתרופה נוסתה בשלב זה רק על סוג סרטן ריאות מאוד מסוים. הוא הוסיף, כי יידרשו ניסויים נוספים כדי שיצטבר לגביה מלוא המידע הנדרש.

נושאים קשורים:  חדשות,  מעכבי PD-1,  Advanced squamous cell /non small cell,  BMS,  Opdivo,  Nivolumab,  מערכת החיסון,  NSCLC,  סרטן ריאות,  בריסטול-מאיירס-סקוויב
תגובות
שרה בדש
30.12.2014, 19:28

לא מבינה למה התרופה במחקר ניתנת כקו ראשון ולא גם לאנשים שטופלו כבר בכימוטרפיה