• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

הצלחה של 100% בניסוי קליני בתרופה לאבולה בקרב קופי מעבדה

על ההישג, שהוגדר "צעד חשוב קדימה במאבק במגפת האבולה", דיווח כתב העת Nature; התרופה Zmapp כבר סייעה לשני אמריקאים להחלים

כתב העת המדעי "נייצ'ר" פירסם שלשום (יום ו') דיווח על הצלחת ניסוי קליני ראשוני בתרופה נגד האבולה ZMapp, שהצביע על "הצלחה של 100%". הניסוי נעשה בקרב 18 קופי מקוק-רזוס, אבל הוא בעל השלכות עתידיות לגבי בני אדם. "יעילות התרופה הוכחה גם כשמדובר בשלבים מתקדמים של המחלה, יחסית לקופים", קבעו החוקרים, שסיכמו כי התרופה מהווה "צעד חשוב מאוד קדימה במאבק במגפת האבולה".

בשלב זה, מלאי התקופה הניסויית מצומצם מאוד, והיא לא תוכל לעזור לכל 20,000 בני האדם במערב האפריקה שנדבקו בנגיף המחולל את המחלה. 1,552 בני אדם מתו עד כה בהתפרצות האלימה והממושכת ביותר של האבולה בהיסטוריה המודרנית. רק שבעה חולים – רובם לא אפריקאים - קיבלו את התרופה עד היום. שניים מהם מתו למרות הטיפול.

התרופה זכתה עד כה לכינוי "הסרום הסודי", ובשלב זה אין לגביה נתונים זמינים לציבור, כך דיווח ה-BBC.
חלק מקבוצת הקופים שטופלה בתרופה בניסוי הקליני קיבל אותה 5 ימים לאחר ההידבקות – שלב מאוחר, יחסית עבור בעלי חיים אלו, שלרוב מתים כתוצאה מהנגיף בתוך 3 ימים בלבד.

לקריאת הדיווח המלא על תוצאות הניסוי בנייצ'ר לחצו כאן

בתוך כך, השבוע תחל חברת התרופות GSK בניסוי בתרכיב החיסון לאבולה. מדובר בשלב בדיקת הבטיחות של התרכיב. הניסוי יבוצע במתקן הרפואי של מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH) בבתסדה, שבמדינת מרילנד. כמו כן, ייבחן בניסוי תרכיב חיסון נוסף שפיתחה חברת הביו-מד Newlink Genetics. באמצע ספטמבר יש כוונה לגייס לשלב הבא של הניסוי 60 מתנדבים בריאים בבריטניה, גמביה ומאלי.

המחקר בפרויקט ינוהל על ידי צוות מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית. ממשלת בריטניה ותאגיד הבריאות Welcome העמידו לצורך המחקר מענק בסך 4.6 מיליון דולר. יש כוונה להשתמש במהלכו בכ-10 אלפי מנות חיסון.

בסוף השבוע גם נמסר על קשיים בליבריה בקבורת מתים מהמגיפה. לפי הדיווחים, הקבורה לרוב מתרחשת רק 5 ימים לאחר המוות עקב מחסור באמבולנסים, מה שרק "מגביר את הפחד מפני התפשטות הנגיף". סטודנט מגינאה שנדבק במחלה הועבר לטיפול בסנגל ושלטונות הבריאות חוששים כי הדבר מהווה דריסת רגל ראשונה של הנגיף במדינה המערב אפריקאית.

בשבוע שעבר נרשם מספר שיא של חולים חדשים במחלה, כ-500, לעומת 400 בשבוע שקדם לו.

נושאים קשורים:  חדשות,  קופים,  ZMapp,  ליבריה,  מערב אפריקה,  מגיפת האבולה,  התפרצות,  ארגון הבריאות העולמי,  ניסוי קליני,  סנגל
תגובות