• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"פרופ' גרוטו ואנוכי נילחם בכל הכוח למנוע את השטות הזאת"

כך כתב ב-2011 מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גמזו, בנוגע ליוזמה להפסיק הפלרת מים, שתיכנס לתוקפה בשבוע הבא בלחץ השרה גרמן

פורום המתנגדים להפסקת הפלרת המים בישראל פירסם אתמול חלופת מכתבים שהתנהלה במהלך השנים האחרונות, בה מביעים גורמים רשמיים - מקצועיים ופוליטיים - את התנגדותם להפסקת הפלרת המים, שתיכנס לתוקפה בשבוע הבא לאחר החלטת שרת הבריאות יעל גרמן בנושא.

באחד מהמכתבים שפורסמו, שנשלח ב-2011 לד"ר טד טולצי'נסקי מבית הספר לבריאות הציבור במרכז הרפואי "הדסה", כתב מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' רוני גמזו: "פרופ' איתמר גרוטו ואנוכי נילחם בכל הכח למנוע את השטות הזאת" (להורדת העתק המכתב לחצו כאן). פרופ' גרוטו עדיין מכהן כראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

במכתב אחר שפורסם, עליו חתום פרופ' גרוטו, הוא מבקש לאפשר לכל רשות מקומית לבחור אם להפליר את המים לתושבים בתחומה או לא, ומציין כי עיריית חיפה כבר ביקשה להפליר את המים המסופקים לתושביה. תחת התקנות החדשות שאומצו, צעד זה לא יתאפשר (להורדת העתק המכתב לחצו כאן).

במכתב אחר שפורסם, מאוגוסט 2012, מביע ראש הממשלה בנימין נתניהו את מחויבותו "למנוע פגיעה בבריאות הציבור כתוצאה מהפסקת ההפלרה". "לא אוכל להסכים להחלטת ועדת הפנים והגנת הסביבה מיום 11.7.12 להפסיק בעוד שנה את הפלרת מי השתייה", כתב נתניהו (להורדת העתק המכתב לחצו כאן). פורום המתנגדים להפסקת ההפלרה פירסם שני מכתבים נוספים, מאת פרופ' מרדכי סלע וסגן שר הבריאות לשעבר ח"כ יעקב ליצמן.

המכתבים פורסמו על רקע הודעת משרד הבריאות אתמול (יום א'), כי החל מיום שלישי הבא (26 באוגוסט), ייכנס לתוקף סעיף בתקנות המים המפסיק את חובת הפלרת המים בארץ. תקנות המים, ציין משרד הבריאות בהודעתו, נוסחו בהתאם להמלצותיה של "ועדת עדין", שבראשה עמד פרופסור אבנר עדין. לדברי המשרד, הוועדה המליצה על הפסקת חובת ההפלרה בישראל. התקנות אושרו בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הקודמת. התקנות קובעות כי תוך שנה ממועד פרסומן, תופסק חובת ההפלרה בישראל. פורום המתנגדים להפסקת ההפלרה טוען כי הוועדה לא המליצה להפסיק את ההפלרה כפי שנוהג כעת משרד הבריאות.

בהודעת משרד הבריאות צוין, כי עם ביטול חובת ההפלרה תצטרף ישראל לרוב הגדול של מדינות העולם שבהן אין חובת הפלרה. "על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יש ירידה בעששת גם במדינות שלא הפלירו את מי השתייה שלהן. חובת הפלרה כלל ארצית קיימת רק באירלנד", נאמר בהודעת המשרד. לדברי המשרד, יש מדינות שבהן אף יש איסור בחוק להפליר מים, כמו הולנד, שוודיה וצ'כיה .

במסמך שפירסם המשרד מופיעה רשימה של 25 מדינות (בהן חיים קרוב ל-400 מיליון בני אדם), המציגה את שיעור האוכלוסייה הנהנית מהפלרת מי שתייה בתחומן. הרשימה מבוססת על נתונים מ-2012 של "החברה הבריטית לפלואורידציה". בסינגפור ובהונג-קונג מדובר ב100% מכלל האוכלוסייה; באוסטרליה ב-80%. בארה"ב מדובר ב-64% בלבד. בסרביה 3% ובדרום-קוריאה 6% (להורדת המסמך לחצו כאן).

במסגרת תהליך הפסקת ההפלרה, הודיע משרד הבריאות, ירועננו ההנחיות בדבר הצורך לחינוך לבריאות השן שהועברו לכל גורמי המקצוע בשטח - תחנות טיפת חלב, מרפאות שיניים, קופות החולים, שירותי בריאות התלמיד בבתי הספר ושירותי בריאות השן בבתי הספר. כמו כן, יועברו הנחיות לגננות ולמורים במערכת החינוך.
ההנחיות קובעות שיש להדריך את הציבור מגיל צעיר מאוד להקפיד על כללים של צחצוח שיניים פעמיים ביום במשחת שיניים המכילה פלואוריד.

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה בנוגע להחלטתה: "אני שמחה על הצטרפותנו למרבית מדינות העולם אשר אינן מפלירות או אף אוסרות על הפלרת מי השתייה. הוספת פלואוריד למי השתייה מחייבת גם את מי שאיננו רוצה בכך לצרוך מים מופלרים. זו גישה שאינה מקובלת ברוב המכריע של מדינות העולם".

במקביל, הציג משרד הבריאות תוכנית לקידום בריאות השן, שגובשה על-ידי מומחי המשרד, שאמורה לשמש חלופה לחובת ההפלרה. בתוכנית נכללות פעולות ממוקדות עבור אוכלוסיות שבהן קיים סיכון יתר לעששת וכן תוכנית המיועדת לכלל הציבור.

התוכנית תופעל בשתי המסגרות המאפשרות הגעה ופעילות בקרב ילדים מהגיל הרך ועד בית הספר. התחנות לבריאות המשפחה (טיפות חלב) - מסגרת יחידה לנושאי בריאות עד גיל 3 ילדים - עוקבת מבחינה בריאותית והתפתחותית אחרי הפעוטות בישראל. לכן, הדגיש המשרד, היא מהווה את המקום הטבעי לקידום בריאות השיניים של גילאים אלה.

הפעילויות שיבוצעו בהן: עוד במהלך ההיריון יודרכו נשים הרות על שמירת בריאות השיניים שלהן, על הצורך בסילוק מוקדי זיהום והורדת רמת החיידקים בפה עוד לפני הלידה; מהלידה ואילך: בתחנות תבוצע הערכת סיכון הילד לעששת והדרכת ההורים. הדבר ייעשה בביקורים הסדירים בתחנות, יחד עם בדיקת התפתחות הילד ומתן חיסונים.

כמו כן יינתנו הדגשים הבאים: הנקה בהקשר לבריאות הפה והתפתחות הלסתות; הדרכת ההורים לשמירה על היגיינת הפה של הילד והמשפחה; בדיקת חלל הפה והמשנן הנשיר הצעיר, והערכת סיכון לעששת על בסיס קריטריונים מקצועיים; התאמת ייעוץ לשמירה על בריאות השיניים לרמת הסיכון של התינוק והפעוט; במקרה הצורך - הדרכה לשינוי הרגלי התזונה והיגיינת הפה; מריחת תכשיר פלואוריד על שיני התינוקות בהתאם לרמת הסיכון שלהם לעששת. מעקב בהתאם לדרגת סיכון; הפניית התינוקות הזקוקים לכך, לרופא שיניים; הכשרת הצוותים בטיפת חלב (אחיות בריאות הציבור ורופאי הילדים) בתחומים הנ"ל. בתחילה יבוצע פיילוט לבחינת התוכנית בכמה טיפות חלב ובדגש על דרום הארץ. אחת מהן תהיה בפזורה הבדואית.

בגני טרום חובה וחובה (גילאי 3-5) - ועם הרחבת חינוך חינם לגילאים הצעירים – מתאפשרת עתה הפעלת תוכניות קידום הבריאות. גילאי גן חובה כלולים בשרותי בריאות השן לתלמיד, ומקבלים חינוך לבריאות השן.

התכנית המוצעת לקבוצת גיל זאת כוללת הדרכה בהברשת השיניים בהשגחת הגננות בגנים (עם משחה המכילה פלואוריד).

תוכניות כאלה, הדגיש משרד הבריאות, נבדקו מדעית ונמצאו יעילות במניעת עששת. "הפעילות תכוון לשינוי המערכת תוך יצירת נורמות חדשות. גננות וסייעות יהוו 'סוכני משנה', יפעילו את התוכנית ויאפשרו הטמעתה. המטרה היא להעצים גננות והורים לפתח את המיומנויות האישיות של הילדים", נאמר בהודעת המשרד.

בנוסף, יבוצעו פעילויות בתחום הרפואה המונעת באמצעות שירותי בריאות השן לתלמיד המסופקים על ידי משרד הבריאות בכלל בתי הספר. יגובשו המלצות הנחיות לרופאי הילדים, רופאי המשפחה ורופאי השיניים. בהתאם ללקחים שילמדו - צפויה הרחבה של הפעילות בגני הילדים לכלל הגנים.

המשרד גם הודיע כי יבוצעו סקרי מעקב קליניים כדי לאמוד את היקף התחלואה הדנטלית. הסקרים יבוצעו במדורג בתדירות של אחת ל-3 שנים, הן בילדים והן באוכלוסייה הבוגרת (על פי קבוצות הגיל המקובלות). המטרה היא לאבחן מבעוד מועד שינויים החלים בתחלואה הדנטלית (בהיבט האפידמיולוגי) ואת יעילותן של התוכניות החלופיות.

להודעת משרד הבריאות צורף מסמך "שאלות ותשובות" המספק רקע נרחב יותר לגבי ההחלטה (להורדה לחצו כאן).

הודעת משרד הבריאות זכתה לביקורת חריפה ביותר מצד גורמים בקהילה הרפואית והאקדמית, שנאבקו מאז 2011 כנגד התוכנית לבטל את חובת הפסקת ההפלרה. הביקורת כוונה באופן ממוקד כנגד שרת הבריאות.

"השרה גרמן ביטלה את 'כיפת הברזל הדנטלית והחברתית' ממנה נהנו ילדי ישראל, העצימה פערים חברתיים והתנערה מאחריות, תוך התעלמות מחוות דעתם של מומחים ממשרדה ומהאקדמיה", נאמר בהודעת התגובה של פורום המתנגדים לביטול ההפלרה. "מתוך אחריות לבריאות הציבור ומצפוננו המקצועי, אנו תובעים משרת הבריאות לחזור בה מהחלטתה - לאלתר. נמשיך להיאבק בהחלטת השרה עד לשינויה", נכתב.

עוד ציין פורום המתנגדים, כי "ועדת עדין" מעולם לא המליצה להפסיק את ההפלרה, אלא להנהיגה על פי צורכי הציבור בכל מקום, וזאת תוך ליווי במחקרים ויצירת אלטרנטיבות ראויות. "ועדת עדין הציעה לבצע מחקר מתמשך בנושא ההפלרה שהדיון בממצאיו ייערך בתוך 10 שנים. מחקר חתך שבוצע בהתאם לכך, במימון משרד הבריאות, מצא שהפלרת מי השתייה מונעת עששת ומבטלת פערים חברתיים. מחקר המשך טרם בוצע. כן המליצה ועדת עדין להפליר מים מותפלים בישראל לפני אספקתם לצרכנים, החלטה שממנה מתעלמת השרה גרמן לחלוטין", נכתב בהודעת הפורום.

"החלטות השרה בנושא ההפלרה הן חובבניות ועלולות להסב נזק ארוך טווח למיליוני ילדים ומבוגרים בישראל כך שירעו את מצבם הבריאותי". לדברי הפורום, השרה גרמן קיבלה את ההחלטה בניגוד מוחלט לדעת המומחים בתחום בריאות הציבור, כולל מומחים במשרדה ורבים מחברי הכנסת. "בכך היתה לשרה הראשונה בתולדות משרד הבריאות, שאיננה מקשיבה לבעלי מקצוע ומביאה למשרד אידיאולוגיה שאיננה מבוססת על ראיות מדעיות והתנהלות חסרת אחריות בלשון המעטה".

"על פי נתונים מדעיים קיימים", נאמר בהודעת התגובה, "מגיעים כיום כ-500 ילדים בשנה לחדרי מיון עקב סיבוכי עששת. השרה גרמן, במו ידיה , עלולה להגדיל את מספרם בעשרות מונים".

"אנו, בכירי האקדמיה בתחום הרפואה הציבורית ובריאות הפה, עושים מאמץ עליון כדי להבהיר בכל דרך אפשרית לציבור הרחב כי החלטה זו מוטעית, מטעה וחסרת אחריות. השרה גרמן פעלה כחדורת מסע צלב הזוי כנגד ההפלרה - שהיא אחת ההתערבויות מקדמות הבריאות החשובות בעידן המודרני (בשנת 1999 הגדיר המרכז האמריקני לפיקוח על המחלות, ה-CDC, את ההפלרה כאחד מ-10 ההישגים החשובים ביותר בבריאות הציבור של המאה ה-20).

"התוכנית שהוצגה בידי השרה גרמן כחלופה להפלרת מי השתייה דורשת בחינה מדוקדקת לאורך זמן בטרם הפעלתה, כולל השלכותיה הכלכליות. מנתונים ראשונים אודות חלק מהחלופות עולה כי יעילותן מוטלת בספק. ראוי היה לבצע בחינה מדוקדקת לאורך זמן של החלופות הללו בטרם קבלת ההחלטה הגורפת על הפסקת הפלרת מי השתייה".

נושאים קשורים:  חדשות,  שרת הבריאות יעל גרמן,  הפלרת מים,  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' איתמר גרוטו,  ד"ר טד טולצ'ינסקי
תגובות
ירון
18.08.2014, 11:14

הדבר ככל שהוא נכון מאוד מאוד חמור.

כאשר פרופ' סומך כיו"ר איגוד מקצועי מביע את דעתו נגד ההפלרה זה לגיטימי ובסדר.
לעומת זאת, כאשר נושא תפקיד ניהולי העובד תחת השרה מתבטא כך - זה מאוד חמור.
אנשים שכחו את מקומם. אז אולי צריך לעשות סדר

יש את הדרג המיניסטריוני- שרי הממשלה, אשר בישראל לא רק מקבלים את אמון הכנסת, אלא במקרה גם חברי כנסת - כלומר באופן עקיף וישיר נבחרו ע"י העם.
יש את דרג המקצועי - הפקידות, בין אם מדובר במשרות אמון (מנכ"ל), ובין אם מדובר במשרות הדורשות מכרז.

על הפקידים להוציא לפועל את החלטות הממשלה, ולא להחליט במקומה, בין אם הם מסכימים לכך ובין אם הם חולקים. מי שממש זה לא מקובל עליו, מוזמן להניח את המפתחות ולהתפטר בו במקום, אבל בשום פנים ואופן לא *להילחם בכל הכח*.

תארו לכם ששר הביטחון יקבל החלטה, והרמטכ"ל יחליט שזה לא נראה לו.......

יצחק וייס
18.08.2014, 21:27

ממה שהבנתי אין סימוכין לטענה שההפלרה מונעת עששת בכמות שמומחי בריאות הציבור צריכים להאבק למענה--ושהיתרונות להפלרה עולים על חסרונותיה.
תבורך שרת הבריאות על עמידתה בנושא לטובת הציבור. יצחק וייס

דר' עפר
18.08.2014, 21:53

אוי, צרת הבריאות.

פרופ' יהונתן מן
19.08.2014, 00:55

הכותב הינו איש בריאות ציבור ומנהל את המחלקה לרפואת שיניים קהילתית בפקולטה לרפואת שיניים בירושלים.
כמדומני, שרת הבריאות פועלת על בסיס אידיאולוגיה לא מבוססת ולא על ביסוס מדעי.
אין ספק כי כל הגופים העולמיים כמו ה- WHO, NIH, SURGEON GENERAL, FDA ואחרים היו מפסיקים ההפלרה אילו היה רמז דק לבעיה.
הנושא נחקר בעשרות אלפי מחקרים לאורך 70 שנה והפלואוריד נותר אמצעי המניעה הזול ביותר, היעיל ביותר והנגיש ביותר ומשפיע בכל הגילאים ובעיקר בשכבות סוציו- אקונומיות נמוכות, שמפלגתה של השרה עושה "הכל" על מנת לצמצם הפערים.
תוכניתה האלטרנטיבית, בדומה לאשר קורה בשבדיה תעלה מאות מליונים. כשמדובר על 18 מליון ( על פי הצהרת משרד הבריאות ) מדובר בהצהרה לא אחראית ומנותקת מן המציאות.
החלטת השרה גרמן וצורת קבלת ההחלטות הינה הזויה, לא רצינית ותגרום נזק כלכלי ובריאותי אדיר ועוד חריף יותר כשמדובר על אי הפלרת המים המותפלים - נזק לילדים, מתבגרים, מבוגרים וזקנים שאינו רק בבריאות השן.
החלטה שגויה, לא מבוססת והרת אסון.

ירון
19.08.2014, 07:50

הכותב המכובד מפספס את כל הנקודה.

קודם כל לומר "הרת אסון" זוהי הגזמה פראית.

מעבר לכך שהאמצעי היעיל ביותר הוא שינוי התזונה וצחצוח, ולא הפלרת מים. אנחנו אוכלים פחמימות וסוכרים הרבה מעבר למה שהאבולוציה יעדה אותנו.

ודבר אחרון - בלי קשר זה מאוד לא ראוי שמנכ"ל מכהן (ונכון ל 2011 גמזו היה מנכ"ל) יתבטא כך כלפי שרה. אם הוא חושב שהשרה חסרת אחריות, מוטב יעשה אם יתפטר באותו הרגע ולא יהנה מעטיני המשרה.

אלישיב מ.
19.08.2014, 07:54

רושם שאני ושרת הבריאות גב' גרמן, חיים בשתי מדינות שונות.
כנרא בארצינו אין כבר בעיות...
זה מאוד "יפה" לחיות כמו בשוויץ... ללא פלואוריד במיים.
ומה עם חוסר תקנים ברפואה? בסיעוד? האם אנו דומים לשוויץ?

דוד
19.08.2014, 08:56

צרת הבריאות הזאת פועלת מתוך אג'נדה שגויה ולא רק בתחום הזה .
נקווה שתתחלף במהרה ...

ד"ר אייליג ישראל
19.08.2014, 12:40

שרת הבריאות פועלת ע"פ הרגשתה ולא ע"פ המלצות בעלי המקצוע. אני משוכנע שכאשר יוזעקו כולם לטפל בסיבוכים- היא כבר לא תהיה שם. בדיוק כמופרשת הפוליו.
תפקידו של מנכ"ל משרד הבריאות להלחם בכול כוחו על מה שהוא מאמין בו. למי ששכח- הוא רופא. ואם עדין חושב שבעלי השררה גורמים נזק- אכן תפקידו לשים את המפתחות. למי ששחח- פרופ' רוני גמזו התפטר. גם ד"ר חי עם התפטר - אז מול שר בריאות אחר- הרב ליצמן. שנים רבות אני בשטח הארגוני - פוליטי- ואני מכיר מעט מאוד רופאים שמוכנים לפגוע במעמדם (הן הפוליטי, הרפואי או הכלכלי ) למען עמדותיהם ויש לתת להם כבוד על כך.
אבל הכי אומללה זה ההחלטה לחנך וללמד את הילדים וההורים. ממש גאוניות של מי שאינו מכיר את מה שקיים ארץ.את מי בדיוק ילמדו- את המקרים הסוציאליים, את מקרי הסעד, את החרדים או את האוכלוסיה האחרת- עולים חדשים והמגזרים אחרים? ואולי כדי לבחור וללמוד מהאסון של שרותי הבריארות לתלמיד - איך נראים היום שרותי הבריאות לתלמיד ומערך החיסונים והבדיקות -אחרי שהוציא אותם מבתי הספר והעבירו אותם לחברה פרטית וקופות החולים.האם יש בכלל מערך חיסונים היום ?
אבל למעשה- מה יהיה בעתיד - זה לא אכפת לאף אחד. בעוד 10 שנים כאשר כול העוסקים ברפואה ילחמו על בריאות הילדים - המחדל של היום יהיה יתום. האם מי שהוא זוכר מי היה זה שהחליט לשנות את אופן החיסון נגד שיתוק הילדים ?

ירון
19.08.2014, 13:32

1. בפרשת הפוליו השרה דווקא הלכה עם המדיניות של גרוטו וגמזו, כך שההשוואה שלך ממש לא ברורה.

2. המכתב הזה מ 2011 ואילו גמזו התפטר ב 2013, ממה שאני יודע החוק לא דורש התראה של שנתיים. חוץ מזה, מי שרוצה להתפטר לא אומר שהוא ילחם מתוך התפקיד - בסתירה לדבריך. כך שהחלטתו להתפטר כנראה לא קשורה לעניין ההפלרה.

3. אני דווקא רואה בהחזרת האחריות של האנשים על בריאותם צעד חיובי (באופן כללי, לאו דווקא בנושא בריאות השן). רק שהדבר צריך להעשות במקביל עם תמריצים נכונים (במקרה הזה ביטול המימון של טיפולי שיניים לילדים) על מנת למנוע moral hazard.

ד"ר יחיאל וינד
21.08.2014, 12:33

בהחלט מסכים עם המומחים הרפואיים ורפאי השניים (אשתי רופאת שניים עם שנים של נסיון במיוחד עם ילדים מצטרפת ) להתנגדות לביטול!!!

הדר
24.08.2014, 01:41

מאושרת מאוד לשמוע שההפלרה סוף כל סוף תבוטל. אין כל היגיון להכניס לגופנו פלואוריד שהוא אינו אב מזון ואף עלול לפגוע בספיגת מינרלים אחרים (יוד לדוגמה). משחות השיניים מכילות ריכוז גבוה של פלואוריד וחשוב לחנך את הציבור לצחצוח נכון. שרת הבריאות, לפחות במקרה הזה- מצדיעה לך!!!