• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דיווח: בתיה"ח בחיפה מתנגדים לפתיחת מחלקת ניתוחי לב ב"פוריה"

"דה מרקר" דיווח, כי החלטת משרד הבריאות להקים מחלקת ניתוחי לב חדשה בבית החולים בטבריה גוררת התנגדות חריפה מצד בתי החולים בחיפה

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

בתי החולים "רמב"ם" ו"כרמל" בחיפה, שירותי בריאות כללית ועיריית חיפה מנהלים "קרב מאסף" כדי לשנות את החלטת משרד הבריאות והשרה יעל גרמן בדבר פתיחת מחלקה חדשה לניתוחי לב במרכז הרפואי "פוריה" בטבריה, בעלות של כ-5 מיליון שקל; כך מדווח הבוקר (יום ה') העיתון הכלכלי "דה מרקר".

המחלקה אמורה להיפתח בשנה הקרובה בליווי מקצועי של מנהל המחלקה לניתוחי לב ב"שיבא": פרופסור אהוד רענני. לפי הדיווח, המתנגדים טוענים שפתיחת המחלקה החדשה תפגע במחלקות דומות הקיימות בחיפה, לא יתאפשר בה רמה רפואית גבוהה מספיק ולכן תיחלש הרפואה בפריפריה. לעומת זאת, השרה גרמן והנהלת "פוריה" בראשות ד"ר ארז און טוענים, שהצעד  הוא מחויב המציאות ודווקא יחזק את הרפואה בפריפריה ואת רמת השירות הרפואי של תושבי האזור.

עוד נמסר בדיווח, כי בישראל פועלות כיום 11 מחלקות לניתוחי לב - חמש מהן בבתי החולים בגוש דן-פתח-תקווה - "שיבא", "בילינסון" (וגם "שניידר"), "איכילוב", "וולפסון" ו"אסותא". גם ב"מדיקל סנטר" בהרצליה מבוצעים ניתוחים מסוג זה. בנוסף להם, ישנן מחלקות לניתוחי לב ב"הדסה" וב"שערי צדק" בירושלים, ב"סורוקה" בבאר שבע, ב"קפלן" ברחובות ושתי המחלקות בחיפה.

ב-2013 בוצעו בכלל המחלקות כ-5,500 ניתוחי לב, מהם כ-4,500 במבוגרים ו-1,000 בילדים (לא כולל צנתורים). המחלקה הגדולה בישראל היא בשיבא, בה בוצעו בשנה שעברה 1,080 ניתוחי לב; אחריה ממוקמת המחלקות בבילינסון (640), ברמב"ם (576), באסותא (560), בכרמל (500), בסורוקה (480), בשניידר (440), בהדסה (367), באיכילוב (360), וביתר המחלקות כ-150-300.

במשרד הבריאות מעריכים, כי עלות התפעול השוטף של המחלקה המיועדת ב"פוריה" יהיה כ-2.5 מיליון שקל בשנה, משום שהתשתית הבסיסית קיימת (מחלקה קרדיולוגית). העלות תמומן מההכנסות מהניתוחים.

לפי הדיווח, על מכתבי ההתנגדות למחלקה חתומים מנהלי רמב"ם וכרמל, פרופסור רפי ביאר וד"ר חן שפירא ופרופסור משה פליגלמן, מנהל מערך הלב בכרמל. במכתבים אלו התריעו על מה שהם סבורים שתהיה "השפעה הרסנית למחלקות ניתוחי הלב בחיפה עקב ירידה בהיקף פעילותם". הם גם מעריכים שלבית החולים "פוריה" "אין אפשרות למתן שירותי רפואת לב ברמה גבוהה".

הם ציינו כי בשנים האחרונות "נראית ירידה דרמטית כלל עולמית - ובמקביל בישראל - במספר ניתוחי הלב, ובמיוחד ניתוחי מעקפים וניתוחי מסתם אבי העורקים". מדובר בירידה של 40% בתוך עשור. ההסבר לכך: מעבר לטכנולוגיות טיפול מתקדמות יותר, כמו צנתורים. הם מתריעים לכן, שפתיחת מחלקה בבית חולים קטן, בו יהיה מספר ניתוחים קטן יחסית, עלולה להוביל לאיכות רפואית נמוכה מדי, ובאותה הזדמנות גם להוריד את מספר הניתוחים הגבוה בחיפה.

עוד הם טוענים, שניתוחי לב הם מתוכננים מראש (אלקטיביים), וברובם הגדול לא כחלק מרפואה דחופה. לכן, לדבריהם כיום אין כל בעיית זמינות - ניתן לקבוע תור לניתוח בתוך ימים ספורים בחיפה שהגישה התחבורתית אליה מהצפון מהירה ונוחה.

פרופסור ביאר אמר לעיתון, כי "זה פשוט דבר לא נכון לעשותו. אפילו אם היה המון כסף, זה לא היה נכון. כשמספר הניתוחים קטן, נפגעת רמת הניתוחים, במיוחד לאור מצבה הפיננסי של מערכת הבריאות". לדבריו, אין הצדקה להשקיע במחלקה שתבצע לכל היותר 150 ניתוחי לב בשנה, שעה שלמעשה ניכרת ירידה שנתית בשיעור הניתוחים המבוצעים למעשה. ביאר אף סבור שיש לסגור 3-2 מחלקות קיימות בשאר בתי החולים הקטנים בארץ ואת הכסף להשקיע בשדרוג מחלקות פנימיות, אורתופדיה וקרדיולוגיה "ואלו יקדמו את הפריפריה".

מנהל "פוריה" ד"ר און, אמר בתגובה כי "יכולת ניתוחית היא לא רק ניתוחי מעקפים. הקרדיולוגיה בפריצת דרך אדירה - אין בעולם כיום ניתוחי לב כשלעצמם אלא שילוב בין הקרדיולוגים לבין המנתחים. התחום המשולב הוא פריצת דרך אדירה. בעוד עשר שנים, כל התחום יהיה שונה, יפנה לכיוון הזעיר־פולשני. אם לא תהיה לנו יכולת כירורגית, לא נוכל לעשות את זה".

לדבריו, "תוספת של ניתוחי לב – מהלך בשיתוף מרכז רפואי גדול כשיבא - תאפשר לנו להעניק שירות קרדיו־וסקולרי מצוין לכל תושבי הגליל... אסור שתימשך שיטת ניוון בתי החולים בפריפריה". הוא גם רואה חשיבות בפתיחת המחלקה לקידום המחקר והאקדמיה בפקולטה החדשה לרפואה בצפת.

פרופסור רענני משיבא, שיהיה אחראי על המהלך ב"פוריה", אמר ל-"דה מרקר": "ניתוחי לב הם לא רק ניתוחים אלקטיביים. יש בכך הרבה רפואה דחופה. צנתורים שצריכים להסתיים בניתוח מעקפים; קרע של אבי העורקים, בו כל דקה מעלה סיכון לתמותה; טראומה של בית החזה והלב.... העולם איננו הולך בכיוון של סגירת מחלקות לב. סוגי הניתוחים השתנו ונהפכו מורכבים הרבה יותר דורשים טכנולוגיות המשלבות שיתוף פעולה בין קרדיולוגים למנתחי לב".

העיתון ציטט את תגובתה של שרת הבריאות, שאמרה כי היא "נחושה לפתוח את המחלקה החדשה בפוריה כדי לאפשר רפואה שוויונית ואיכותית, תוך נגישות נאותה לתושבי הפריפריה"

לקריאת הדיווח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  קרדיולוגיה,  משרד הבריאות,  ניתוחי לב,  המרכז הרפואי כרמל,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
חזי
14.08.2014, 20:36

אם לא יפתחו את המחלקה לאיזה צלם השרה תחייך?

עדו
14.08.2014, 21:49

מזל טוב ,בשעה טובה, ובהצלחה !
צודק הדר' ארז און, מנהל ביהח' פוריה : הקדיולוגיה וניתוחי הלב משלימים זה את זה .
צנתורי הלב אינם מחליפים את ניתוחי הלב ולהיפך : השתלת מסתם אבי העורקים בצנתור איננה
מתאימה לכל הנזקקים להחלפת מסתם זה ובמקורה טכניקה זאת נועדה לקבוצת הגיל המופלג
וגם כאשר קיים סיכון גבוה לניתוח של בית החזה ולהרדמה ממושכת. למותר לציין שמנתחי לב מבצעים גם תיקונים של מסתמים והחלפת מסתמי לב שטרם פותחה לגביהם אפשרות החלפה בדרך צנתורית
ניתוחי לב מורכבים במהלכם מבוצעת החלפת מסתמים, תיקון מסתמים, השקפת מעקפים לעורקים הכליליים וטיפול ניתוחי בהפרעת קצב לב של פרפור פרוזדורים כרוני. בניתוחי לב גם מתקנים
סיבוכים שנוצרים במהלך צנתורי לב, משתילים קוצבי לב דו-חדריים, מתקנים מומי לב מולדים מורכבים והשורה עוד ארוכה.
ממליץ לשרת הבריאות הנכבדה ולצות המקצועי הפועל לצדה לבדוק אפשרות של :
1. הגדלת ותגבור מחלקת ניתויח הלב במרכז הרפואי רמב"ם על חשבון מחלקת ניתוחי הלב
שבמרכז הרפואי כרמל שניתן לותר עליה ובאופן זה התפוקה הניתוחית השנתית של ניתוחי הלב ברמב"ם תשתווה לזאת של מרכז רפואי שיבא.
2. במקום מחלקת ניתוחי לב בביח' כרמל - לפתוח מחלקת ניתוחי לב בפוריה בסדר גודל התחלתי של המחלקה הפועלת עדיין במרכז הרפואי כרמל שגם תקלוט חלק ממנתחי הלב
בביח' כרמל.
ביח' פוריה יעניק שירותים קרדיולוגיים וניתוחי לב לכל אוכלוסית הגליל: העליון והתחתון ,
לאוכלוסית רמת הגולן , עמק יזרעאל ועמק הירדן .
מרכז רפואי רמב"ם יעניק שירותי ניתוחי לב לכל האוכלוסיה מחדרה וקיסריה בדרום,חיפה והקריות , עמק זבולון, עכו ונהריה
תשתווה

ilya
15.08.2014, 08:42

למה לא? אם תהיה מחלקה נוספת - יתקצרו תורים לניתוחי לב למי שזקוק לזה, וגם תושבי האיזור הסמוך לא יצטרכו לנסוע לחיפה. ברור שתחרות תעלה, וברור שזה מה שמפחיד את מנתחי הלב בחיפה. שאלה רק האם יצליחו לגייס מספיק רופאים למלא את התפקידים במחלקה החדשה?

ד"ר כהן לוי
15.08.2014, 11:25

קיומן של 2 מחלקות לניתוחי לב בחיפה הוא בזבוז כסף .
בית חולים רמב"ם מוגדר כבית חולים על לאזור הצפון . לכן , מתוקצבות בו מחלקות יחודיות ויקרות כגון : נוירוכירורגיה , מחלקת הקרנות , מחלקת ניתוחי חזה , מחלקת ניתוחי לב .
בית חולים כרמל קרוב לבית החולים רמב"ם . אפשר לסגור בו את מחלקות ניתוחי חזה ולב
ולאחדן עם המחלקה ברמב"ם . בית חולים פוריה משרת אוכלוסיה גדולה , מרוחק פיסית ממרכז רפואי על .על כן ראוי לפתח בו יכולת כירורגית עצמאית , כגון ניתוח לב , חזה , נוירויכרורגיה . פתיחת מחלקות אלו מתבקשת גם לאור קרבתו לגבול הסורי .

ד"ר שלומי ענתבי
31.08.2014, 13:36

ומה עם פיתוח וקידום הרפואה בבתי החולים בפריפריה?
בימים האחרונים, מנהל בי"ח רמב"ם (נספח אליו מנהל בי"ח הכרמל) הוציאו מנשר באתר רשמי של הר"י, נגד פתיחת מחלקה לניתוחי לב בבי"ח פוריה. אני ללא כל אינטרסים, אלא טובת הרפואה הציבורית לנגד עיניי, טוען חד וחלק ללא עוררין, כי מוצדק בהחלט לפתוח ולקדם מחלקה לניתוחי לב בבי"ח פוריה. כל הנימוקים וההסברים הנשמעים ע"י המתנגדים, אין בהם שום בסיס עובדתי והיגיון רפואי, אלא נובעים מאינטרסים צרים של בתיה"ח הגדולים בחיפה. ו"חששם שהם ייפגעו" ממש אינו רציני. מעבר לזה, המתנגדים מציעים "לסגור 2-3 מחלקות לניתוחי לב הקיימות בשאר בתי"ח הקטנים בארץ ואת הכסף להשקיע בשדרוג מחלקות פנימיות, אורטופדיה וקרדיולוגיה, ואלו יקדמו את הפריפריה". כלומר לקצץ עוד מבתי"ח "קטנים" ולסגור מחלקותיהם, כדי לחזק כביכול מחלקות בסיסיות בפריפריה... כאילו הם מבקשים לדאוג לבתיה"ח הקטנים והאוכלוסייה החלשה בפריפריה...
מחלקת ניתוחי לב בפוריה, דרושה כאוויר לנשימה, לפיתוחו וקידומו הרפואי והאקדמי של בי"ח פוריה לטובת תושבי הפריפריה בצפון, בגליל ובעמק. וטוב שזה ייעשה כעת ומהר. הנימוקים של ריכוזיות מתגמדים לעומת הצורך לחיזוק ופיתוח של בי"ח בפריפריה, לאור צורכי הרפואה של תושבי האזור. (אם בתיה"ה בחיפה מעוניינים ביתרון הגודל יכולים הם לאחד את מחלקות ניתוחי הלב של שני בתיה"ח בחיפה...).
לי היה ניסיון דומה עם בי"ח רמב"ם. בשעתו כשכיהנתי כמנהל בי"ח העמק בעפולה, תבעתי לסנף את בי"ח העמק לבי"ס לרפואה בטכניון, אולם דיקן בי"ס לרפואה (שהיה מנהל מחלק בבי"ח רמבם) התנגד בחריפות לבקשתי מנימוקים אינטרסים צרים, והסית את הר"י והמועצה להשכלה גבוהה כנגדי . כך "זכיתי" לקבל מכתב נזיפה מיו"ר הר"י בעבר, כיצד אני מעז לצאת נגד בי"ח רמבם. כמובן שאני לא הרפתי ויצאתי למאבק ציבורי קשה מול בי"ח רמבם והמועצה האקדמית להשכלה גבוהה, ולבסוף זכיתי. ובי"ח עפולה סונף לבי"ס לרפואה בחיפה וכולם נהנים מזה בי"ח עפולה ורופאיו, הסטודטים לרפואה, הרפואה בפריפריה, וגם בי"ס לרפואה בטכניון.
אגב, פרופ. מוטי רביד, יצא כהרגלו בעיתונו "ידיעות" ואחר כך פורסם גם באתר הר"י, נגד פתיחת מחלקת ניתוחי לב בבי"ח פוריה. בנימוקים שאין צורך, מיותר, יש עודף מיטות כאלה, בזבוז כספים וכו'. ומה עם צורכי האוכלוסייה בפריפריה , אף מילה, הם לא נחשבים. אותו דבר כתב רביד בשעתו על התנגדותו להקמת בי"ס לרפואה בגליל, לטענתו יש מספיק מקומות באוניברסיטאות במרכז ויש להרחיבן. ומה עם קידום הרפואה בגליל - שום מילה. הוא טעה אז והוא טועה גם כיום.
דבר נוסף הקשור לבי"ח פוריה. כשניהלתי את בי"ח עפולה, ערכתי תוכנית מפורטת לשילוב רפואי של שני בתיה"ח העמק ופוריה, ליחידה פונקציונלית אחידה, כאשר נשמרת עצמאותו של כל בי"ח. תוכנית שהייתה אמורה לקדם את שני בתיה"ח ליחידה רפואית גדולה ואיתנה. קבלתי הסכמת מנהל בי"ח פוריה לתכניתי, וכן את אישורם וברכתם של שר הבריאות (שוסטק) ומנכ"ל המשרד (מודן) שהתרשמו מאד והתלהבו מהתוכנית. תוכניתי לא יצאה לפועל כי יו"ר קופ"ח כללית דאז התנגד בתקיפות לתוכנית. התנגדותו נבעה מכך שבאותה תקופה, לאורך שנים, שררה שנאה תהומית בין משרד הבריאות וקופ"ח כללית, שטירפדה כל יוזמה טובה. במקרה זה נפגעה מערכת הבריאות בצפון, שלולא כן יכלה היום להיות טובה ואיתנה יותר.
משמע, אינטרסים אישיים וצרים במערכת הרפואה בארץ, מלווים אותנו לאורך שנים רבות ופוגעות ברפואה.
ד"ר שלומי ענתבי מומחה לניהול מערכות בריאו, בעבר היה מנהל של בתי-חולים קפלן רחובות העמק בעפולה, ומאיר כפר סבא.