• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות פירסם הנחיות לטיפול בחשד למקרי אבולה בישראל

ארגון הבריאות העולמי הכריז על "מצב חירום עולמי" על רקע התפשטות הנגיף; ויכוח על השימוש בתרופה ניסיונית בשני אמריקאים

על רקע התפרצות מגיפת האבולה במערב אפריקה, ומספר מקרים שדווחו גם מחוץ ליבשת, הפיץ בסוף השבוע משרד הבריאות הנחיות מפורטות לרופאים ולצוותים הרפואיים כיצד לנהוג בכל מקרה של חשד לחולה אבולה בישראל. עם זאת, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו העריך בראיונות כי לא צפויה בישראל התפרצות של המחלה.

ההנחיות פורסמו במקביל להכרזת ארגון הבריאות העולמי (WHO) בסוף השבוע על "מצב חירום בריאותי בינלאומי" בעקבות התפרצות המחלה. זו הפעם השלישית מאז 2007 שארגון הבריאות העולמי מכריז על מצב חירום, הכרזה המאפשרת לו פעולות שונות כדי להתמודד עם המצב. בשלב זה לא פורסמו איסורי נסיעה גורפים או ביצוע סחר עם המדינות הנגועות בנגיף - גינאה, סיירה ליאון, ליבריה וניגריה.

בחוזר המפורט של משרד הבריאות, המכיל גם רקע על המחלה, מצוין כי היא התגלתה לראשונה ב-1976 באזור שליד גדות הנהר אבולה בקונגו. מחולל המחלה הוא נגיף ממשפחת ה-Filoviridae. התפרצויות ספוראדיות הופיעו במהלך השנים בגבון ובזאיר (שמה הקודם של קונגו). ההתפרצות הנוכחית החלה בדצמבר 2013 בגינאה והתפשטה משם לליבריה, ניגריה וסיירה ליאון.

בעקבות זאת, חוזר משרד הבריאות וממליץ לישראלים להימנע מנסיעה למדינות המערב-אפריקניות הנגועות בנגיף. אם הם נוסעים, מומלץ למלא אחר ההוראות הבאות:

- להימנע ממגע עם חולים, הפרשותיהם וחפציהם.
- להקפיד על היגיינה אישית
- להימנע ממגע עם בעלי חיים והפרשותיהם, עם פגרים ואפילו אכילת בשר.
- במידת האפשר רצוי להימנע מביקור במוסדות בריאות. להימנע מקבלת שירות בבתי חולים מקומיים במדינות הללו, אלא רק אם מדובר בבעיה רפואית דחופה.

הוראות התנהגות לגבי מי שחזר לישראל משהות במערב אפריקה הן:

- אם מופיעה מחלת חום מעל 38 מעלות תוך 21 ימים לאחר החזרה לארץ מהמדינות האנדמיות יש לפנות לחדר מיון בבית חולים קרוב, להודיע שהופיע חום לאחר שהות במדינה נגועה באבולה, לפנות בשל מחלת החום לטיפול רפואי דחוף רק למיון, להודיע מיד בכניסה לבית החולים על נסיבות המקרה לקבל הנחיות מיגון מתאימות.

מאחר שמדובר בתרחיש דינמי, הדגיש פרופסור גרוטו, משרד הבריאות עוקב אחר הנתונים המתפרסמים בעולם ונמצא בקשר הדוק עם כלל הגורמים הרלבנטיים, לרבות ארגון הבריאות העולמי, ה-CDC האמריקני ומקבילו באירופה.

הרופאים וצוותי הרפואה בארץ נקראו להגביר ערנות לתחלואה אפשרית וגם להביא בחשבון באבחנה המבדלת מקרים העונים על הגדרת המקרה כחולה אבולה.

הסימנים הקליניים של אבולה הם:

- מחלת חום עם חולשה קשה, כאבי שרירים, כאבי ראש, כאב גרון, כאב בטן, שלשול והקאה. בחלק מהחולים מתפתחים דימומים פנימיים וחיצוניים, פגיעה כלייתית, כבדית, נוירולוגית וכשל רב-מערכתי. שיעור הקטלניות: עד 90% מהמקרים.
- תקופת הדגירה של הנגיף עד להופעת המחלה היא 21-2 יום, אבל בדרך כלל 8-10 ימים.

דרכי העברה:

- המחלה מועברת לאחר מגע ישיר עם חולים (או מתים) לרבות הפרשות ונוזלי גוף. במיוחד בבתי חולים כמו באפריקה לאחר שימוש במחטים מזוהמים, או לאחר מגע עם הפרשות של בעלי חיים מתים או חיים.

הטיפול הוא טיפול תומך בלבד כיוון שבשלב זה אין טיפול תרופתי או חיסון ספציפי. ידוע על שתי תרופות שנמצאות בפיתוח ונוסו רק על כמה אנשים בריאים על מנת לקבוע את מידת בטיחותן או על בעלי חיים בלבד.

ההתפרצות הנוכחית של האבולה, מדגיש משרד הבריאות, היא הקשה ביותר שידועה אי פעם, מבחינת היקף הקורבנות ומשך ההתפרצות. מעל 60% מהנדבקים בארבע המדינות הנגועות מתו. החולים באפריקה שנפטרו מהמחלה מתו במוסדות רפואיים שבהם יש פגמים היגייניים וחוסר הקפדה על אמצעים למניעה זיהומים ובידוד מתאימים. לעומת זאת אלו שמתו בקהילה - נפטרו בשל מנהגים דתיים במהלך לוויות הנהוגות שם. למשל : מגע אינטנסיבי עם גופות נפטרים, הפרשותיהם וחפציהם.

ההנחיות למוסדות הרפואיים בישראל שהופצו בסוף השבוע קובעות:

*יש להגביר מודעות למניעה ובקרת זיהומים כדי לזהות מוקדם מקרים חשודים, ולמנוע התפשטות אפשרית של הנגיף. יש לשים לב שלא תמיד ניתן לזהות חולים מוקדם כיוון שהתסמינים יכולים להיות קלים ולא ספציפיים. חשוב להקפיד על אמצעי זהירות שגרתיים (כמפורט בחוזר מנהל רפואה 10/2010) בכלל החולים ובכל עת ללא תלות באבחנה. אמצעים אלו יעילים מאד בהגנה על הצוות המטפל גם מפני אבולה".

בשל הסיכון הגבוה הקשור במחלה זו, הדגיש פרופסור גרוטו, הוחלט להחמיר ולהורות על בידוד אוויר ומגע בכלל המקרים החשודים על מנת למנוע טעות. כל מוסד רפואי נדרש לפרסם עדכון התראות לחדרי המיון השונים, ולכלל הצוות הרפואי.

בכל משמרת בחדר המיון ימונה מעתה רופא שיענה לפניות בנושא חשד לאבולה. כל חולה המטלפן למיון ומודיע על מחלת חום ועל כך שביקר ב-21 הימים האחרונים במדינה נגועה יונחה להגיע לבדיקה במיון. ההנחיה לאותו חולה תכלול הוראות מפורטות כיצד להגיע למיון תוך מזעור הסכנה לסובבים אותו. כלומר – על כל מי שבא במגע עמו להצטייד בכיסוי פנים ואילו לחולה יש להורות על הימנעות משימוש בתחבורה ציבורית לשם הגעה לחדר המיון.

בנוסף, מפרט החוזר שפירסם משרד הבריאות את כל הצעדים הנדרשים לטיפול בחשד למקרה אבולה, כולל מיגון הצוות המטפל, אבטחת בדיקות הדם ואופן שליחתם, התנהגות בחדר מיון ועוד.

להורדת ההוראות המלאות לחצו כאן

בתוך כך, דיווח ה"ניו-יורק טיימס" ביום שישי על ויכוח בינלאומי סוער שפרץ בקהילה הרפואית בעקבות מתן התרופה הניסיונית ZMapp לשני אמריקאים שהובאו לטיפול בארה"ב מאפריקה, שם נדבקו בנגיף האבולה.

"אילו ניתנה התרופה הזאת לחולים אפריקאים היתה פורצת מהומה רבתי בתקשורת הבינלאומית על כך שהם משמשים 'שפני ניסוי' לתעשיית התרופות האמריקניות", אמר מומחה. לפי העיתון, רק בעוד זמן רב יהיו כמה מאות יחידות של התרופה מוכנות לניסוי ולשימוש. עד כה, הניסויים בתרופה נעשו רק על בני אדם בריאים, בנוסף לניסוי על בעלי חיים. החברה שפיתחה אותה מונה 9 עובדים בלבד, וממוקמת בסן-דייגו. תרופה אחרת, שגם היא מובאת עתה בחשבון כאמצעי טיפולי דחוף, היא Tekimra המיוצרת בידי חברה קנדית.

נוכח הוויכוח בנושאים האתיים הרבים שהתעוררו על רקע סוגיית מתן הטיפול החדשני במצב הנוכחי, יקיים ה-WHO השבוע דיון מיוחד עם כמה מומחים בתחום הביו-רפואה. גם בארה"ב מתארגנת קבוצת מומחי ביו-אתיקה לדיון בהיבטיה השונים של הסוגיה. ליבריה וניגריה הגישו דרישה לקבלת התרופה הניסיונית, בעוד ארגון הבריאות העולמי תובע שתינתן קדימות לצוותי רפואה ועובדי בריאות בקבלתה.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' איתמר גרוטו,  ZMapp,  הנחיות,  דימום,  אתיקה,  ארגון הבריאות העולמי,  ניסויים קליניים,  בריאות הציבור,  משרד הבריאות,  תרופה,  מגיפת האבולה
תגובות