ריתוקסימאב

הידרוקסיכלורוקווין אינו יעיל יותר מפלסבו בטיפול בסינדרום שיוגרן ראשוני

מחקר רנדומלי מצא, כי הידרוקסיכלורוקווין לא נמצא יעיל בהשפעה על תסמיני הסינדרום האוטואימוני שיוגרן במשך 24 שבועות טיפול

03.08.2014, 12:45

סינדרום שיוגרן ראשוני הוא מחלה אוטואימונית המתאפיינת ביובש בפה ובעיניים, כאבים במפרקים וברקמות הרכות ועייפות. לעתים נדירות יכולה להיות מעורבות סיסטמית חמורה שמתבטאת במחלה כלייתית, במחלה ריאתית, בוסקוליטיס או בלימפומה.

הטיפול בסינדרום כולל הידרוקסיכלורוקווין (פלקווניל; כצט) מטוטרקסט וטיפולים ביולוגיים (כגון ריתוקסימאב; מבטרה), אולם היעילות של טיפולים אלו בהשפעה על תסמיני המחלה אינה ברורה.

מטרת מחקר רנדומלי מבוקר זה היתה לבדוק את היעילות של הידרוקסיכלורוקווין בהשפעה על התסמינים הנפוצים של המחלה; יובש, כאב ועייפות.

120 חולים מצרפת עם סינדרום שיוגרן ראשוני חולקו רנדומלית ביחס 1:1, באופן כפול סמיות לקבלת הידרוקסיכלורוקווין במינון 400 מ"ג ליום או פלסבו למשך 24 שבועות. לאחר תקופה זו, כל החולים קיבלו הידרוקסיכלורוקווין למשך 24 שבועות נוספים.

לאחר 24 שבועות, אחוז החולים שדיווחו על הפחתה של 30% ומעלה בלפחות שניים מתוך שלושה תסמינים היה דומה בין שתי הקבוצות (17.9% ו-17.2% בקבוצות הטיפול והפלסבו' בהתאמה; P=0.98). אצל אלו שטופלו ב-24 השבועות הראשונים בפלסבו לא נמצא שינוי משמעותי בשלושת התסמינים שנחקרו בין שבוע 24 לשבוע 48.

הידרוקסיכלורוקווין לא היה יעיל אצל חולים עם נוגדנים נגד SSA, עם רמה גבוהה של IgG או עם מעורבות סיסטמית.

החוקרים מסכמים, שהידרוקסיכלורוקווין לא נמצא יעיל בהשפעה על התסמינים הנפוצים של סינדרום שיוגרן ראשוני במשך 24 שבועות טיפול, לפי מחקר רנדומלי מבוקר זה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Gottenberg J-E, Ravaud P, Puéchal X, et al. Effects of Hydroxychloroquine on Symptomatic Improvement in Primary Sjögren Syndrome. JAMA. 2014;312(3):249-258..

נושאים קשורים:  ריתוקסימאב,  הידרוקסיכלורוקווין,  פלקווניל,  טיפולים ביולוגיים,  מחקרים,  תסמונת שיוגרן
תגובות