• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מלריה

תוצאות מעודדות לניסוי בקבוצה חדשה של תרופות נגד מלריה באסיה

ניסוי קליני מצומצם בתרופה חדשה לטפיל הגורם למחלה הסתיים בהצלחה בתאילנד, על רקע עמידות גוברת לארטמיסינין בדרום-מזרח אסיה

31.07.2014, 11:01

בזכות הטיפולים מבוססי ארטמיסינין וכן בזכות הפריסה של רשתות מיטה ספוגות בקוטלי חרקים, חלה ירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה כתוצאה ממלריה. למרבה הצער, בדרום מזרח אסיה החלה להתפשט עמידות לארטמיסינין, אשר עלולה לאיים על ההישגים בתחום. לכן דרוש פיתוח של תרופות חדשות כנגד מלריה.

ספירואינדולונים הם קבוצה חדשה יחסית של נוגדי מלריה. KAE609י (cipargamin; נובארטיס) היא תרופה נסיונית, אנלוג סינתטי של ספירואינדולון, בעלת פעילות נוגדת מלריה, תלוית מינון, כנגד שלבים סקסואליים ובלתי סקסואליים של הטפיל פלסמודיום פלציפרום.

מחקר זה הוא מחקר קליני, שלב 2, פתוח תווית, שנועד לאפיין את פרופיל היעילות, הבטיחות ותופעות הלוואי של התרופה. המחקר התקיים בתאילנד, ומומן בין היתר על ידי חברת התרופות נובארטיס.

התרופה נבדקה במינון 30 מ"ג ליום למשך 3 ימים בקרב 10 חולים עם פלסמודיום ויוקס ו-11 חולים עם פלסמודים פלציפרום.

המשך החציוני לחיסול הטפיל בשני מחקרי העוקבה היה 12 שעות. חציון זמן מחצית החיים של חיסול הטפיל היה פחות משעה עבור שני זני הטפיל. תופעות לוואי דווחו ב-14 חולים, בחילה היתה התופעה הנפוצה ביותר.

תופעות הלוואי היו בסה"כ קלות ולא הובילו להפסקת הטיפול. חציון סיום זמן מחצית החיים לאלמינציה של התרופה היה 21 שעות, מה שתומך בטיפול חד יומי.

החוקרים מסכמים, ש-KAE609 נמצא יעיל ומהיר בטיפול בשני זני המלריה: ויוקס ופלציפרום, כולל בחולים עם עמידות לארטמיסינין, במחקר קליני (קטן) שלב 2 זה. דרושים מחקרי המשך, גדולים יותר, כדי להגיע למסקנות חד משמעיות יותר.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
White NJ, Pukrittayakamee S, Phyo AP, et al. Spiroindolone KAE609 for Falciparum and Vivax Malaria. N Engl J Med 2014; 371:403-410.

נושאים קשורים:  מלריה,  נובארטיס,  פלציפרום,  ויוקס,  KAE609,  ספורואינדולון,  Spiroindolone,  מחקרים
תגובות