חדשות

שישה גורמי סיכון גנטיים חדשים קשורים בהופעת מחלת פרקינסון

צוות חוקרים בינלאומי זיהה את הווריאנטים הגנטיים בתום מחקר מקיף שכלל השוואת המטען הגנטי של 13,000 חולי פרקינסון לאלה שאינם חולים

ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)
ד-נ-א, גנטיקה (איור: אילוסטרציה)

קונסורציום בינלאומי של חוקרים ורופאים פירסם הבוקר (יום ב') ב-Nature Generics תוצאות מחקר מקיף במיוחד, שבמסגרתו זוהו יותר מ-20 גורמי סיכון גנטיים להופעת מחלת פרקינסון. שישה מתוך הגורמים הם חדשים, שלא היו מוכרים לפני-כן כמעורבים במחלה.

החוקרים השתמשו בנתונים לגבי יותר מ-18 אלף חולי פרקינסון. מטרת המחקר היתה לחשוף את גורמי המחלה ולהבין את המנגנונים הרבים המעורבים בהופעת מחלה כה מורכבת. בדרך זאת מקווים החוקרים כי ביום מן הימים יובילו ממצאים אלה לפיתוח טיפולים יעילים יותר.

ד"ר אנדריו סינגלטון מהמכון לחקר הזקנה ב-NIH, שהיה המחבר הבכיר בצוות המחקר, מסר כי נאספו נתונים ממחקרים גנטיים רבים, מה שאיפשר למצוא וריאנטים משותפים או מנגד הבדלים עדינים במטען הגנטי של קבוצות גדולות של חולים. החוקרים השוו ממצאים בין יותר מ-13 אלף מקרים של חולי פרקינסון לעומת יותר מ-95 אלף בני אדם בקבוצת ביקורת, כולם ממוצא אירופי.

זיהוי הגורמים הגנטיים מצביע על הגדלת הסיכוי הפוטנציאלי להופעת המחלה אצל אדם הנושא גרסות גנטיות מסוימות. ככל שיותר וריאנטים גנטיים מופיעים אצל אדם מסוים, כך גדל הסיכון שלו לחלות עד כדי פי שלושה לעומת מקרים אחרים, מצאו החוקרים.

מחקר נוסף של אותה קבוצת חוקרים, שנעשה על מדגם שכלל למעלה מ-5,300 חולים מול כ-5,500 בני אדם בקבוצת ביקורת השווה את האזורים הגנטיים באמצעות שבב-גנטי בשם NeuroX. במחקר נטלו חלק חוקרים ורופאים ממערכת הבריאות והמחקר הציבורית וגם ממכוני מחקר פרטיים בתחום הרפואה.

לקריאת הדיווח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  גנטיקה,  פרקינסון,  NIH,  גורמי סיכון,  מחלות מוח ניווניות
תגובות