• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"כן לזקן": ועדת גרמן לא סיפקה פתרונות לבעיות הקשישים בישראל

העמותה מתחה ביקורת על המלצות הוועדה בנוגע לביטוחים ועל אי ההתייחסות למחסור ברופאים פסיכו-גריאטריים ולסוגיית האשפוז הסיעודי

עמותת "כן לזקן", העוסקת בקידום זכויות הקשישים בישראל, מותחת ביקורת על מסקנות ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית.  יו"ר העמותה, נתן לבון, כתב בהודעה שפורסמה אתמול, כי הוועדה לא התייחסה לצרכי הזקנים בישראל. "ההמלצה לרפורמה בביטוחים המשלימים מהווה למעשה תמיכה ברפואה הפרטית ולא מחזקת את הרפואה הציבורית", נכתב.

העמותה העבירה מכתב על השגותיה לשרת הבריאות יעל גרמן ולמנכ"ל המשרד פרופסור ארנון אפק.

"לא מצאנו בהמלצות ועדת גרמן פתרונות למצוקת מקומות השיקום שלאחר אשפוז או ניתוח. הוועדה נמנעה מלעסוק בסוגיית האשפוז הסעודי – שנשאר גם עתה מחוץ לסל הבריאות. ילדיהם של מטופלים קשישים ימשיכו ימשיכו להיות מחויבים בהשתתפות כספית בהוצאות האשפוז הסיעודי של הוריהם, עם כל הנזקים למרקם המשפחתי המורכב הכרוך בכך. זקנים דלי אמצעים, המקבלים גמלת סיעוד וזקוקים להשגחה ברוב שעות היממה, יאלצו להתאשפז ולא יוכלו, מחוסר אמצעים, להמשיך ולחיות בביתם בעזרת מטפל. זאת פגיעה בחולה הזקן גם במחיר שהמדינה משלמת יותר", נכתב.

כמו כן, ציינה העמותה כי "אין בהמלצות הוועדה התייחסות למחסור החמור ברופאים פסיכו-גריאטריים. כיום יש בישראל פחות מ-400 רופאים מומחים בתחום הזה כאשר יש צורך ביותר מ-1,000. לא הבחנו בדו"ח ועדת גרמן בהצעות לטיפול כולל ורציף בזקן וביטול המצב הקיים כיום - כאשר לפחות 6 גורמים שונים מטפלים בו (משרד הבריאות, קופות החולים, משרד הרווחה, הביטוח הלאומי, שירותי הרווחה, חברות הסיעוד ועוד)"

יו"ר העמותה סיכם, כי "הוועדה התעלמה מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל. אמנם בירכנו על חלק מהמלצותיה אך זו היא ברכה לבטלה".

פעילות העמותה נעשית בהתנדבות על-ידי 60 מומחים גמלאים בנושאי רפואה, משפט, עבודה סוציאלית, נגישות, דיור ועוד. יו"ר המועצה המייעצת של העמותה הוא פרופסור יעקב קופ, מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

נושאים קשורים:  חדשות,  מצוקת כוח אדם,  אשפוז סיעודי,  רפואה ציבורית,  ועדת גרמן,  "כן לזקן",  נתן לבון,  פרופ' יעקב קופ
תגובות
ד"ר רון בן יצחק
09.07.2014, 13:34

האם באפליה חברתית עסקינן?
האם היינו דוחים טיפולים חיוניים לילדינו, כגון ריפוי בעיסוק ופיזיותראפיה, כחלק מההתפתחות הפיזיולוגית כפי שאנו חוסכים מהורינובמלחמה כנגד תהליכי ההזדקנות?