חדשות

תגובות למסקנות ועדת גרמן: קופות החולים מתנגדות, בשמאל מברכים

מנכ"ל "כללית" אמר כי הצגת 3 רובדי ביטוח תבלבל את הציבור ותייקר את הביטוח; ח"כ ליצמן: "לא קיבלנו בשורה לאחר שנה שבוזבזה על דיבורים"

במערכת הבריאות בישראל ובמערכת הפוליטית מיהרו להגיב על המלצות ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית, שפורסמו אתמול.

שרת הבריאות החדשה יעל גרמן לצד ח"כ יעקב ליצמן. מתוך טקס חלופי השרים במשרד הבריאות (צילום: משרד הבריאות)

שרת הבריאות החדשה יעל גרמן לצד ח"כ יעקב ליצמן. בטקס חלופי השרים במשרד הבריאות (צילום: משרד הבריאות)

מנכ"ל קופת חולים "כללית", אלי דפס, מתח ביקורת על כך שסוגיית ביטוחי הבריאות והכשלים הרבים הקיימים בתחום במערכת הבריאות הישראלית לא קיבלו לדעתו מענה הולם בהמלצות הוועדה. דפס סבור, כי חלוקת הביטוחים לשלושה רבדים כפי שממליצה הוועדה תיצור בלבול חדש בקרב המבוטחים, ותוביל לייקור הביטוח המשלים לאור "התחרות הלא הוגנת מול חברות הביטוח המסחריות". עם זאת, דפס בירך על ההחלטה שלא להכניס שר"פ לבתי החולים הציבוריים.


מזכ"לית הר"י , עו"ד לאה ופנר
, שהיתה חברת הוועדה, אמרה לעיתון "ידיעות אחרונות", כי איסור השר"פ וצמצום המערכת הפרטית מותירות את האזרחים ללא מענה בכל הקשור לבחירת רופא - כל עוד המערכת הציבורית לא מתמודדת עם קיצור התורים. על מודל ה"פול-טיימר" אמרה, כי בשל מגבלת תקציב המודל יוכל לתת מענה חלקי, ולפי הערכתה רק מספר קטן של רופאים בכירים יישאר בבתי החולים הציבוריים.

ועדת גרמן - הסיקור המלא

גם מבקרים אחרים, ביניהם ארגון רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, ציינו כי התקציב להפעלת התוכנית לקיצור תורים ומסלול פול-טיימר (כ-700 מיליון ש"ח) נמוך מדי, וכי הפתרונות שמוצעים על-ידי הוועדה רחוקים מלהספיק.

ליצמן: "בזבוז זמן"

במערכת הפוליטית נרשמו תגובות מעורבות להמלצות הוועדה. קודמה של גרמן בתפקיד, סגן שר הבריאות לשעבר ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), הזהיר הבוקר בראיון "ישראל היום" כי אי-הכנסת השר"פ לבתי החולים הציבוריים יביא לכך שהרופאים הטובים ביותר דווקא יעזבו אותם. "לא קיבלנו בשורה לאחר שנה שוועדת גרמן ביזבזה על דיבורים ולא החליטה כלום", אמר.

יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד), אמר כי "האמת היא שאין צורך בשר"פ ואני מברך על ההחלטה שלא להכניס את השר"פ לבתי החולים הציבוריים. הלחץ הציבורי וההבנה כי הכנסת לא תאפשר מהלך שיביא לרפואה נפרדת לעשירים ולעניים עשו את שלהם. ועדת הבריאות יכולה לשמש קטליזטור לשיפור מערכת הבריאות הציבורית בישראל אם משרדה של גרמן יתחיל לפעול כנדרש ממנו הוא ימצא בוועדה את המקום הנכון לקידום התוכניות וההמלצות".

להורדת הדו"ח המלא של המלצות הוועדה לחצו כאן
להורדת מסמך שאלות ותשובות שפירסמה הוועדה לחצו כאן
להורדת מצגת המסכמת את עבודת והמלצות הוועדה לחצו כאן

ח"כ אילן גילאון (מרצ), יו"ר השדולה לשוויון בבריאות בכנסת, אמר: "אני מברך על החלטות ועדת גרמן, ואברך שבעתיים כאשר אראה את היישום. אני שמח ששרת הבריאות הייתה קשובה לרחשי הציבור, לחברי-הכנסת ולשדולת הבריאות". יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון, אמרה: "השר"פ הוא רעה חולה והוא הוכחה ניצחת וקשה לאי-השוויון בחברה הישראלית. כולי תקווה שהבטחות הועדה לשינויים ולתוספת תקציבית לא יאכזבו, שמערכת הבריאות הציבורית תזכה למימון הוגן וראוי מתקציב המדינה, ותעניק שירותים שוויוניים לאזרחי המדינה ולתושביה, ללא קשר למצבם הכלכלי."

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הצטרפה למברכים: "כל הכבוד לחברי הוועדה שעמדו בלחצים הכבדים שהופעלו עליהם ולא נכנעו גם לשרה גרמן - ובכך הצילו את מערכת הבריאות מהחלטה שדגל שחור היה מתנוסס מעליה. הכנסת השר"פ הייתה עלולה להיות חלום בלהות מוסרי וריסוק כל שריד לרפואה ציבורית מערבית מודרנית".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר''פ,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  ועדת גרמן,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  שירותי בריאות כללית
תגובות
ד"ר וידנפלד יעקב
26.06.2014, 21:59

3 נקודות בקיצור:
1) הרופאים "הטובים" לא נולדים כאלה. הם הופכים להיות מצויינים רק אחרי שנים של התמחות ונסיון בבתי החולים הציבוריים. הם לא הופכים לפרופסורים באסותא או אלישע אלא בבתי הספר לרפואה ומכוני המחקר המסונפים לבתי החולים הציבוריים. אז שלא יפחידו אותנו שבתי החולים ישארו ללא רופאים "טובים".
2) במקום הפתרונות הבלתי מוסריים של שר"פ ו"תיירות מרפא" אפשר להשיג הרבה יותר כסף אם משרד הבריאות יכריח את בתי החולים הציבוריים להשקיע את כל הכסף ממקורות של "עסקים מהצד" בחולים בלבד ותחת שקיפות מאזנית. "עסקים מהצד"= כל עיסקי בתי החולים בתחומי נדל"ן, חברות בת לקידום פטנטים רפואיים, מחקרים עבור חברות תרופות, השכרת שטחים מביה"ח לעסקים לא רפואיים, קבלת תרומות לסוגיהן, בנית בתי חולים באפריקה ועוד ועוד.

איליה
27.06.2014, 09:48

רופאים מצויני אכן לא נולדים אלה רופאים צעירים הופכים לטובים אחרי הרבה שנות התמחות. אבל בתום ההתמחות - אחרי שכבר הפכו לבכירים/מצויינים - מה בדיוק יכול לעגן אותם לבתי חולים ציבוריים אם לא שכר גבוה כזה שיכול להתחרות בשכר של מומחה ברמה דומה במוסדות פרטיים ו/או בחו"ל?

רופא בכיר
27.06.2014, 07:22

מליאירד שקל-טיפה קטנה בים.קטנה מאד.איזה כיסוי הטיפה הזאת יכולה לתת?אפס!
עובדים עלינו.

עדו
27.06.2014, 08:21

מציע לגב' יעל גרמן ולועדה שלה לבטל את השר"ם בבתי החולים בירושלים ובכך להשיג
רפואה שויונית בכל רחבי מדינת ישראל ותמנע אפליה בין המרכזים הרפואיים והעובדים בהם.
לחליפין, ניתן לפצל את הדסה לשני מוסדות אישפוזיים מכובדים :
בית חולים פרטי לכל דבר ובכל המשתמע מכך, דוגמת אסותא והמרכז הרפואי הרצליה
ובית חולים ציבורי בו תיאסר פעילות של שר"פ.

ד"ר וידנפלד יעקב
27.06.2014, 21:52

נכון מאוד!

רופאה ממרכז הארץ
02.07.2014, 13:35

מה בכלל יכול להחזיק רופא בכיר בבית חולים אם המשכורת שלו עם כל התורנויות והכוננויות נמוכה יותר מאשר זאת של כל רופא שעובד בקופת חולים?!! מאיפה האי שיויון הזה? גם עובדים יותר שעות וגם מרוויחים פחות.. אף רופא לא ישאר בסוף בבית חולים. ובצדק.