• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
עישון

וריאנטים גנטיים מעלים הסיכון לחלות בסרטן ריאה כמעט פי שניים

מחקר גנטי אירופי מצא, כי וריאנטים בגנים BRCA2 ו-CHEK2 קשורים לסיכון מוגבר למחלה; למעשן הנושא אותם סיכון של 25% ללקות בסרטן ריאה

17.06.2014, 09:02

סרטן ריאה גורם לתמותה של מעל מיליון בני אדם ברחבי העולם מדי שנה. אף כי גורם הסיכון העיקרי הוא עישון, מחקרים שונים הראו גם נטייה גנטית.

צוות חוקרים, בראשות חוקרים מהמכון לחקר הסרטן בלונדון, ביצע מחקר גנטי רחב היקף לאיתור וריאנטים גנטיים הקשורים בסיכון מוגבר לפתח סרטן ריאה. במחקר, שמומן בעיקר על ידי המכון הלאומי האמריקאי לבריאות וכן על ידי העמותה לחקר סרטן בבריטניה, השוו החוקרים DNA של 11,348 חולי סרטן ריאה לעומת 15,861 מקרי ביקורת. בהמשך, לצורך מעקב, ריצפו החוקרים גנומים של 10,246 חולי סרטן ו-38,295 מקרי ביקורת. כולם מתוך אוכלוסייה אירופאית.

החוקרים מצאו קשר בין וריאנט מסוים בגן BRCA2, אותו נושאים כ-2% באוכלוסייה, לבין סרטן ריאה, בפרט לגבי קרצינומה של תאי הקשקש בריאה (Squamous Cell Carcinoma), שהוא סוג סרטן הריאה הנפוץ ביותר. בנוסף, נמצא קשר בין סרטן של תאי הקשקש בריאה לבין וריאנט מסוים בגן CHECK2, שתפקידו למנוע חלוקת תא כאשר יש פגם ב-DNA.

לאור הממצאים ממחקר זה, העריכו החוקרים כי יש לבחון מה מקומן של תרופות שפותחו באופן ספציפי כנגד גידולים בנשאים של מוטציות ב-BRCA. משפחת תרופות זו, הקרויה באופן קולקטיבי מעכבי PARP, הראתה יעילות אצל חולות סרטן שד ושחלה הנושאות מוטציות ב-BRCA, אולם לא ידוע אם יהיו יעילות במקרה של סרטני ריאה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Wang Y, McKay JD, Rafnar T, et al. Rare variants of large effect in BRCA2 and CHEK2affect risk of lung cancer. Nature Genetics. 2014: Published Online 1st June. doi:10.1038/ng.3002

נושאים קשורים:  עישון,  סרטן ריאה,  BRCA2,  CHEK2,  מחקרים,  קרצינומה של תאי קשקש
תגובות