איידס

פטריה "ידידותית" מגנה על חלל הפה מפני התפתחות קנדידה אוראלית

מחקר העלה, כי הפטריה Pichia מגנה מפני קנדידה; החומר המיוצר על ידי הפטריה עשוי להוות בסיס לפיתוח תרופה אנטי-פטרייתית

20.03.2014, 09:21

ברוב הזמן, קנדידה היא גורם בלתי מזיק הנמצא על פני העור/ריריות. אולם כאשר מערכת החיסון נחלשת, קנדידה עשויה להתפשט ולגרום למחלה. בפה מכונה הזיהום בקנדידה Oral thrush. זיהום בקנדידה נפוץ בקרב חולי איידס, ועשוי לגרום לקשיי בבליעה ולתת-תזונה.

חוקרים מקליבלנד, אוהיו, השוו בין מיקרוביום הפה בקרב מטופלים בריאים לבין המצב בחולי איידס. החוקרים לא מצאו הבדלים ניכרים בין אוכלוסיית החיידקים המאכלסת את הפה בשתי הקבוצות, אולם כן מצאו הבדל בין אוכלוסיית הפטריות. בקרב הבריאים היתה אוכלוסייה מגוונת יותר של פטריות יחסית לחולי איידס, כאשר זן אחד של פטריה בלט במיוחד: פיכיה (Pichia).

חללי-פה בהם היתה כמות גדולה יותר של פיכיה נטו לפתח פחות קנדידה. על מנת לאשר שהפיכיה היא זו שהורגת את הקנדידה ולא להיפך, עירבבו החוקרים בין מושבות של הפטריות. הפיכיה שגשגה והקנדידה נעלמה. החוקרים מצאו, כי הפיכיה מייצרת חומר אנטי-פטרייתי. כאשר ניתן החומר לעכברים שהיתה להם קנדידה אוראלית, נעלמה הקנדידה. החומר עיכב צמיחה של פטריות פתוגניות אחרות כמו אספרגילוס ופוזריום. החומר שמייצרת פטריית הפיכיה עשוי להוות בסיס לפיתוח תרופה אנטי-פטרייתית.

החוקרים סיכמו, כי נדרש מחקר נוסף על מנת לקבוע אם ישנו אכן קשר בין היעדר פיכיה בפה של חולי איידס לבין הסיכון לקנדידה אוראלית.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Skwarecki B. Friendly Fungus Protects Our Mouths from Invaders. Science News. 2014: 14th March.

נושאים קשורים:  איידס,  HIV,  קנדידה,  Pichia,  פיכיה,  פטריות,  מחקרים
תגובות