חדשות

שיטה חדשה לאבחון מהיר של חולי פרקינסון המצויים בסיכון לדמנציה

מחקר בסיוע MRI זיהה אזורים ספציפיים של חומר אפור במוח, ששינויים מהירים בהם הצביעו על סיכון לדמנציה, טרם הופעת התסמינים

תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)
תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)

צוות רפואי במכון האוניברסיטאי לגריאטריה במונטריאול שבקנדה, דיווח בשבוע שעבר לכתב העת Brain על מחקר במסגרתו התאפשר זיהוי מהיר של חולים בסיכון גבוה לדמנציה, בקרב חולי פרקינסון המצויים בשלב הראשוני של המחלה. את המחקר הוביל ד"ר אורי מונצ'י (Oury monchi).

מחלת פרקינסון קשורה בדרך כלל לבעיות מוטוריות כמו רעד או קשיחות, אך אצל החולים במחלה זו קיים גם סיכון גדול עד כדי פי שישה מהרגיל באוכלוסייה להופעת דמנציה. במחקר הנוכחי נבדק הנושא לגבי 32 חולים בשלב הראשוני של מחלת פרקינסון. המעקב אחריהם נמשך 20 חודש, וקבוצת הביקורת כללה 18 אנשים בריאים.

החוקרים השתמשו במערכת הדמיית MRI, שבאמצעותה התגלו אזורי חומר אפור ספציפיים במוח שהצביעו על פגיעה קוגניטיבית קלה. מימדיהם של אזורים אלו קטנו ונעשו "רזים" – תהליך שהואץ יחד עם ההחמרה במצב הקוגניטיבי. החוקרים ציינו, כי ההידרדרות במצב באזורי מוח ספציפיים אלו, בשילוב עם פגיעה קוגניטיבית, עשויה לשמש סמן לזיהוי ולאבחון מוקדם של דמנציה.

עורכי המחקר ציינו, כי תוצאותיו פותחות את הדלת למחקרי המשך, שבהם יבחנו תרופות או גישה לא תרופתית חדשנית כמו השימוש בגירוי מגנטי (Transcranial magnetic stimulation) לטיפול ולמניעה. כמו כן הדגישו, כי חשוב שחולים אלו יאובחנו במהירות רבה עוד לפני שהם מפתחים דמנציה, לשם בניית גישה טיפולית ספציפית.

בקנדה בלבד, על-פי הערכות, ישנם כיום כ-100,000 חולי פרקינסון, מחלת המוח הניוונית השנייה בשכיחותה אחרי אלצהיימר.

לקריאת תמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  דמנציה,  פרקינסון,  מוח
תגובות