• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר ישראלי: עניים סובלים יותר מתשישות וחולשה אחרי התקפי לב

מחקר שנעשה באוני' תל-אביב מצא סיכון גדול פי שניים לתשישות (Frailty) בקרב חולים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך, לאחר שסבלו מהתקף לב

מחקר, שנערך בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת תל-אביב ופורסם ב-International journal of Cardiology, מעלה כי פערים בין עניים לעשירים משחקים תפקיד מרכזי בהתאוששות מהתקפי לב. במסגרת המחקר, נבדקו השלכות התקף לב על חולשת הגוף (Frailty) לאחר האירוע.

המחקר מצא, כי הסיכוי של חולה עני לחוות חולשה (Frailty) לאחר התקף לב גדולה פי שניים לעומת אדם מבוסס-כלכלית. עורכי המחקר, ויקי מאיירס ופרופסור יריב גרבר, יצרו אינדקס של 40 משתנים קשורי-בריאות שיש להם השפעה באבחון מצב של תשישות וחולשה בעקבות התקף לב. הנתונים נאספו מתיקים רפואיים של 1,151 חולים שעברו התקף לב 10 עד 13 שנים לפני תחילת המחקר. כולם היו תושבי מרכז הארץ.

התגלה, כי 35% מהחולים נעשו תשושים מבחינה בריאותית בעשור לאחר התקף הלב. רובם השתייכו למעמד סוציו-אקונומי נמוך – פחות השכלה, הכנסות כספיות נמוכות מעבודה או עיסוק, תקופות של אבטלה ומגורים בשכונות של המעמד החברתי-כלכלי הנמוך. ממצאים אלה משקפים גם את הנגישות הנמוכה של אותם אנשים לשירותי בריאות נאותים, כל זאת עקב מצבם הכלכלי.

עורכי המחקר הדגישו, כי לא רק הכנסה נמוכה קשורה בסיכון גדול פי שניים להיחלשות ואף הידרדרות בריאותית לאחר התקף לב, אלא גם מגורים בשכונות עוני. לפי הממצאים,  ישנה עלייה של 60% בסיכון לתשישות בקרב אלו הגרים בשכונות אלה, לעומת מי שמתגורר בשכונה מבוססת.

עורכי המחקר המליצו לרשויות ליזום דרכים למניעת מצבי התשישות לאחר התקף לב בקרב קבוצות באוכלוסייה הנמצאות בסיכון גבוה במיוחד, ולמצוא דרכים להעניק להם שירותי בריאות נוספים.

נושאים קשורים:  חדשות,  התקף לב,  אוניברסיטת תל אביב,  פערים חברתיים
תגובות