• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מצב הפוליו העולם: מדוע מסובך מאוד למגר לחלוטין את הנגיף הפראי

ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" סוקר את ההצלחה בצמצום מקרי הפוליו ברחבי העולם, אך מסביר את הקשיים בהכחדתו ומציין את גילויו בישראל

המגזין "נשיונל ג'יאוגרפיק" פירסם השבוע סקירה של הקשיים וההצלחות עד כה במאבק העולמי למגר את נגיף הפוליו. המגזין מזכיר התפרצויות פוליו פעילות בשנה האחרונה, בקניה ובסומליה, את מבצע החיסון המתמשך בישראל, ומגיע למסקנה כי התשובה למיגור הנגיף צריכה להיות אך ורק תוכנית חיסונים נרחבת, מקיפה וכוללת, ברחבי העולם.

עוד בנושא:
"מבצע "שתי טיפות" - להיות גלוייים עם הציבור" / ד"ר אפי הלפרין

מבצע לחיסון נגד פוליו באפגניסטאן (צילום: אילוסטרציה)

מבצע לחיסון נגד פוליו באפגניסטאן (צילום: אילוסטרציה)

לפי הכתבה, נגיף הפוליו נמצא כיום אנדמית בשלוש מדינות בלבד – אפגניסטאן, פקיסטאן וניגריה - אולם מופיע באופן נקודתי גם במדינות אחרות, ביניהן מצרים וישראל. באביב האחרון התפרץ הנגיף בקניה ובסומליה, שם גרם עד כה ל-110 מקרים רשומים של חולי פוליו.

ברחבי העולם, נכון לשבוע שעבר, נרשמו השנה 177 מקרי פוליו, לפי ארגון הבריאות העולמי, שמפעיל תוכנית גלובלית להכחדת נגיף הפוליו. בשנה שעברה נרשמו 223 מקרים בלבד ברחבי העולם. מספרן של המדינות בהן נפוץ וירוס הפוליו צנח בחדות בעשורים האחרונים: מ-125 מדינות ב-1988 לשלוש בלבד כיום.

מטרת ארגון הבריאות העולמי היא למגר את הנגיף לחלוטין עד 2018, בתקציב של כ-5 מיליארד דולר, אולם יעד זה מסתמן כקשה להשגה, מציין המגזין, בשל הקושי לחסן את האוכלוסייה כולה ובשל אופיו המשתנה של הנגיף. זהו נגיף הפוגע בבני אדם בלבד, כותב ה"נשיונל ג'יאוגרפיק", אין לו תרופה והדרך היחידה למנוע אותו היא באמצעות חיסון. כפי שאומר למגזין ד"ר ג'יי ואגנר, ראש התוכנית למיגור פוליו בקרן ביל ומלינדה גייטס: "כדי לחסל את הפוליו צריך לחסן מספיק ילדים, כדי שלא יהיה לו את מי להדביק".

מאמצי החיסון הגלובליים הם מורכבים. בניגריה, למשל, קשה להגיע ולטפל באוכלוסיית הנוודים רועי הבקר, שבשל אופי חייהם, לעתים מפיצים את הווירוס ברחבי המדינה. למעשה, מחקר גילה כי מקור רוב זני הפוליו התוקפים ילדים באפריקה מגיעים ממערב אפריקה. בפקסיטאן, מציינת הכתבה, ישנה תסיסה גדולה בקרב גורמים באוכלוסייה נגד החיסונים, בשל חוסר האמון בגורמים מערביים, ועובדי בריאות שהיו פעילים בתחום אף הוצאו להורג על ידי ארגונים מקומיים.

לפי רופאים המצוטטים בכתבה, הפתרון לבעיית הפוליו הגלובלית הוא לאתר, להגיע ולחסן אוכלוסיות שטרם חוסנו נגד הנגיף; ניטור הנגיף הוא גם מרכיב חשוב בתוכנית למיגור הפוליו, והמגזין מציין כי ארגון הבריאות העולמי קושר את הזן שהופיע בדגימות ביוב בישראל לזן פראי שהופיע באסיה, בעיקר בפקיסטאן, והתגלה גם במצרים במהלך השנה האחרונה.

מבצע חיסון נגד פוליו בפשוואר, פקיסטאן בשנה שעברה (צילום: אילוסטרציה)

מבצע חיסון נגד פוליו בפשוואר, פקיסטאן בשנה שעברה (צילום: אילוסטרציה)

"כל עוד הווירוס נמצא בחיים, ובני אדם זזים ממקום למקום כשהם נגועים בו, הוא יתפשט", אמר ד"ר חמיד ג'עפרי, מארגון הבריאות העולמי, "כשהוא יתפשט, הוא ימצא מקומות בהם הסניטציה ירודה ורמת החיסון נמוכה". בישראל, מציינת הכתבה, רמת החיסון נחשבת לגבוהה מאוד.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  פוליו,  "מבצע שתי טיפות"
תגובות
דר' מינה גורביץ
15.08.2013, 15:44

זה בהחלט לא כבוד כל כך גדול להיות אחת ממספר בודד של מדינות שניתן למצוא בהן ריכוזים של הידבקויות בפוליו(הכוונה הידבקות במעי).
ראשית, אם היה קיים מעקב אחר הופעתו של הוירוס האלים במצרים מדוע לא ננקטו בארץ אמצעי המניעה הנדרשים, כלומר להגיע לכל אחד מיישובי הבדואים הנידחים ולחסן מראש את הילדים בוירוס המומת לילדים שלא חוסנו ובוירוס המוחלש לאוכלוסיה שכבר מחוסנת???
שנית, מדינת ישראל נחשבת למדינה עם אחוז התחסנות גבוה אך מה היה אחוז ההתחסנות בריכוזי
הבדואים בדרום?
כעת מנסים להגיע באמצעות רכב ואחות לכל יישוב נידח כדי לחסן מדוע זה לא נעשה לפני שהחלה ההתפשטות הרצינית?