• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: "היעד - 1,300 רישיונות לרופאים מדי שנה"

ד"ר זאב פלדמן מההסתדרות הרפואית אמר בדיון שנערך בוועדת הכספים השבוע, כי תקציב הבריאות "אינו מטפל בהזנחה של שנים"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, הופיע השבוע (יום ב') בדיון בוועדת הכספים של הכנסת על תקציב משרדו ואמר כי היעד הוא להגיע ל-1,300 רישיונות חדשים לעיסוק ברפואה מדי שנה. זאת, כדי להתמודד עם המחסור המחריף והולך ברופאים בישראל.

חברי ועדת הכספים של הכנסת במהלך הצבעה, אתמול (צילום: פלאש 90)

חברי ועדת הכספים של הכנסת במהלך הצבעה, אתמול (צילום: פלאש 90)

עוד מסר מנכ"ל משרד הבריאות על שינוי במדד יוקר הבריאות והוספת כ-70 מיליוני שקל לקופות החולים מדי שנה. "אנו מתייחסים לגידול באוכלוסיה: מ-2010 עד 2014 המדד הדמוגרפי גדל מ-0.9 ל-1.6. לראשונה קבענו מחיר יום-אשפוז קבוע ונבדוק אותו מחדש בעוד כשלוש-ארבע שנים. נוספו כ-200 מיטות למוסדות בריאות הנפש, הוגדל מספר הסטודנטים לרפואה עד כ-900 לערך. 2,500 אחיות לומדות בימים אלו, ותוך חודשיים תאושר תוכנית לימודי סיעוד גם באריאל".

פרופ' גמזו: אנו אוסרים על הגדלת מספר הסטודנטים מחו"ל הלומדים רפואה בארץ - כ-150 במספר - על חשבון הסטודנטים מישראל

לדברי פרופסור גמזו, אי-הגדלת מספר הרופאים נובעת מהמספר הנמוך של מיטות המיועדות להתמחות הרופאים. הוא הבטיח לנסות ולקצר את שעות ההתמחות לכל מיטה - אך הזהיר שמהלך כזה עלול להשפיע על איכות ההתמחות. "המטרה שלנו היא 1,300 מקבלי רישיון-רופא בשנה. בממוצע, 40% מהסטודנטים עוברים את הבחינות. אנו אוסרים על הגדלת מספר הסטודנטים מחו"ל הלומדים רפואה בארץ - כ-150 במספר - על חשבון הסטודנטים מישראל", אמר.

בדיון אמר נציג הר"י, ד"ר זאב פלדמן, כי אין בתקציב מענה להזנחת פיתוח התשתיות במערכת האשפוז בישראל. הוא הציג סדרת נתונים כדי להמחיש זאת:

- מאז 2005, כאשר משרד הבריאות הגדיר את הצורך ב-3,000 מיטות אשפוז עד שנת 2015 נוספו כ-370 מיטות בלבד.

- ישראל מובילה את מדינות ה-OECD בשיעור תפוסה ממוצעת גבוה במיוחד בבתי החולים - 94.3% - וזאת בהשוואה לממוצע של כ-80% תפוסה בלבד במדינות המערב.

- זמן השהייה הממוצע של מטופל בבית חולים בישראל הוא קצר ביותר - ארבעה ימים בלבד - וזאת בהשוואה לממוצע של מעל שישה ימים במדינות ארגון ה-OECD.

- מספר חדרי הניתוח קטן בהשוואה לצרכי האוכלוסייה  - 5.6 ל-100,000 איש בהשוואה ליותר מ-14 חדרי ניתוח ל-100,000 איש במדינות מערב אירופה.

כל הנתונים הללו, ציין ד"ר פלדמן באוזני הח"כים, מצביעים על הזנחת התשתיות, על עומס מסוכן, ומסבירים את תופעת האשפוז במסדרונות, את שיעור הזיהומים הגבוה שנמצא בבתי החולים בארץ כתוצאה מצפיפות יתר, ואת דחיקת הניתוחים ה״פשוטים״ מבתי החולים הציבוריים לפרטיים.

לדבריו, בהצעת תקציב משרד הבריאות, העוסקת בתקציב עד שנת 2016, לא נמצא מענה להזנחה הזאת ולמעשה על פי ההצעה - המצב יילך ויחמיר. ד"ר פלדמן קרא לתת מענה הולם לפיתוח מערכת האשפוז בישראל.

שרת הבריאות הגדירה את תיירות המרפא כבעיה: "זרם תת-קרקעי שאיננו מבוקר - ויש לפקח עליו"

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה, כי מבחינה כלכלית צפויות שנתיים קשות, ולמרות-זאת נקבעו תוספות משמעותיות לתקציב הבריאות. בשנים הבאות תקבל המדינה הכנסה מתמלוגי הגז, המיועדים לחינוך, לרווחה ולבריאות. לדבריה, על ועדת הכספים לוודא שגם הגריאטריה והסיעוד ייהנו מהתמלוגים. "יש לנו מערכת בריאות נפלאה הנמצאת במקום החמישי בעולם, אך הרופאים הטובים עוזבים את בתי החולים ועוברים למערכת הרפואה הפרטית", חזרה ואמרה שרת הבריאות.
עוד אמרה השרה גרמן כי הוועדה הבלתי-תלויה שהקימה תבחן את היחס הראוי בין הרפואה הפרטית לציבורית. היא הגדירה את תיירות המרפא כבעיה: "זרם תת-קרקעי שאיננו מבוקר - ויש לפקח עליו". בעניין אחר מסרה כי משרדה יחד עם משרדי החינוך והרווחה יגישו לממשלה תוכנית למלחמה באובדנות לאחר שהוברר כי כ-500-400 ישראלים מתאבדים מדי שנה, ועוד כ-6,000 איש מנסים לשים קץ לחייהם.

בנוסף, העלו כמה מחברי הכנסת שהשתתפו בדיון נושאים אחרים לדיון:

יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי אמר, כי "מערכת הבריאות בישראל מצוינת אבל עליה להשתפר". הוא חלק שבחים לשרת הבריאות יעל גרמן "שתדע לקצר תהליכים בירוקרטים". יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות לשעבר מתח ביקורת על אי כיבוד ההסכם בדבר רפורמת טיפולי השיניים וגם על התקציב הזעום – 10 מיליון שקל – למדען הראשי במשרד הבריאות. הוא חזר על הצעתו לייבא רופאים מחו"ל כדי להתמודד עם המחסור ברופאים בישראל.

ח"כ רובי ריבלין קרא לשלב רופאים ערביים במערכת הבריאות: "הם אינם נכנסים אליה, לא משום שאינם מקצועיים, אלא מאחר שהם ערבים", אמר ריבלין. ח"כ אילן גילאון אמר כי "מיטות נוספות בבתי החולים חשובות יותר מכיפת ברזל. בישראל מתים יותר מזיהומים בבתי החולים מאשר מהגרעין האיראני". ח"כ אלעזר שטרן אמר כי "תרומות 'ועידת התביעות' לבתי החולים הן על חשבון ניצולי השואה". ח"כ אורית סטרוק הציעה להגדיל את מספר בתי הספר לרפואה "במקום לשלוח את המעוניינים ללמוד רפואה לעשות זאת בחו"ל." היא קראה להשוות את השירותים הרפואיים בין מרכז הארץ לפריפריה.

ח"כ עפו אגבריה ציין כי תוחלת החיים בפריפריה נמוכה ב-5-4 שנים לעומת מרכז הארץ וטען שהסיבה היא באיכות שרותי הרפואה ובאי-זמינותם. ח"כ חמד עמאר אמר כי בפריפריה רופא אחד בחדר המיון מתרוצץ כל הלילה בין כל החולים. הוא תבע לשלב יותר צעירים דרוזים במערכת הבריאות. ח"כ עליזה לביא טענה שמבחני הרופאים קשים בארץ יותר מאשר בחו"ל.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מחסור ברופאים,  ועדת הכספים של הכנסת,  שרת הבריאות יעל גרמן,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' רוני גמזו
תגובות
יגאל
20.06.2013, 21:34

עד שיהיו לנו 1300 רופאים בשנה ,כדאי לבטל את התיקרת יציאה לפנסיה של הרופאים הקיימים. במיוחד של מומחים

ד"ר סיקירוב
20.06.2013, 21:43

פרופ גמזו ,בישראל לא רק שלא חסרים,יש יותר מדי רופאים, בישראל כי 3,5 רופאים ל1000
וברצה"ב רק כי 2 רופאים ל1000 אנשים,רפואה ברצה"ב מובילה את העולם הרפואי בכל התחומים
אתה פרופ גמזו יודע היטב איזה מאמץ נדרש כדי להיות רופא ,לימודי פרח כי 6 שנים לאחר מיכן עוד 5-6 שנים עבודת פרח ולימוד ובסיום מאמדו של רופא בישראל מעמד של פקיד. אין יותר ולא ימצאו יותר פראי ירים
במידע מדינת ישראל רוצה שיהיו רופאים טובים יש צורך לשנות את כל המערכת. במרכז מערכת בריאות צריך להיות רופא עצמאי ולא פקידים.

נועם נטיף
21.06.2013, 09:51

הדיבורים על אי קבלת מיעוטים הם שטויות! משרד הבריאות הוא השוויוני מבין משרדי הממשלה.
כל מי שרוצה העדפה מתקנת (למה אתיופים מוחרגים) שיחתום על טופס ויתור תביעות רשלניות.
אשמח עם בד בבד להגדלת מספר הסטודנטים - יוגדלו מספרי התקנים. קרנות המחקר השונות הן בזיון!

מחמד
23.06.2013, 12:56

מביע בזה את תודתי לח"כ רובי ריבלין שוב מוכיח את היושר האישי לח"כ רבלין . כאיש מערכת הבריאות אני חושב שהוא צודק מאוד . מספרי הרופאים הערבים הולך וגדל כאשר מרביתם בוגרי חו"ל