• יו"ר (בפועל): פרופ' נדב דוידוביץ
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזברית: ד"ר איריס רסולי
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חבר ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • חבר ועד: פרופ' חגי לוין
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, ד"ר קרן לנדסמן
חדשות

ארה"ב: אזהרות על חפיסות הסיגריות וחופש הביטוי של תעשיית הטבק

בית המשפט לערעורים בארה"ב קבע כי דרישת ה-FDA לפרסם על חפיסות סיגריות אזהרות מלוות בתמונות הממחישות את נזקי העישון עומדת בניגוד לחוקת ארה"ב. הנושא יובא בפני בית המשפט העליון

05.12.2012, 11:34

בחודש אוגוסט 2012 אישר בית המשפט העליון באוסטרליה כי חוקי הטבק, לפיהם על חפיסות הסיגריות להיות חפות מעיצוב צבעוני ומלוגו של החברה ולכלול תמונות הממחישות את נזקי העישון, אינם עומדים בניגוד לחוקה. בכך הצטרפה אוסטרליה לקבוצת המדינות שאימצו מדיניות אגרסיבית לגבי חפיסות הסיגריות, הכוללו את בלגיה, קנדה, צרפת, ניו זילנד נורווגיה ובריטניה.

בניגוד לכך קבע בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה בארה"ב בדיונו בתיק R.J. Reynolds נגד ה-FDA, כי הדרישה להצגת אזהרות גרפיות דומות לגבי נזקי העישון על חפיסות הסיגריות מפרה את זכותם של יצרני הסיגריות לחופש הדיבור, כיוון שהיא מכריחה אותם להציג מסרים כנגד העישון "בשטח שלהם", זאת אף על פי שארגונים רפואיים רבים, כולל ההסתדרות הרפואית האמריקאית, הביעו תמיכה בדרישה זו. המקרה יובא בפני בית המשפט העליון.

טבק (אילוסטרציה)

טבק (אילוסטרציה)

בשנת 2009 אישר הנשיא ברק אובמה, בתמיכה גורפת של הקונגרס, את ה- Family Smoking Prevention and Control Act. על פי תקנה זו, על האזהרה מפני נזקי העישון לכסות לפחות 50% מהחלק הקדמי והאחורי של חפיסות הסיגריות, לכלול טקסט שנקבע במסגרת התקנה ותמונה מתוך קבוצת תמונות שתיבחר על ידי ה-FDA. ה-FDA הגדיר תשע תמונות הממחישות את נזקי העישון.

במשך זמן רב לא נחשב חופש ביטוי מסחרי כמוגן חוקתית על ידי בית המשפט העליון בארה"ב, ובהמשך נחשב כחלק פחות-חשיבות מחופש הביטוי. בשנת 1980 קבע בית המשפט קריטריונים להגבלת חופש הביטוי המסחרי, לפיהם על המסר להיות חוקי ואמיתי, על המדינה להיות בעלת עניין מהותי בהגבלת חופש הביטוי ועל החקיקה לקדם את עניינה של המדינה בנושא באופן ישיר, ולא להיות נרחבת יותר מהדרוש. אם יבחר בית המשפט העליון ליישם קריטריונים אלו לגבי הדיון בחפיסות הסיגריות, יידרש ה-FDA להציג ראיות לכך שהחוק יקדם את בריאות הציבור ושאינו נרחב יותר מהדרוש.

טענת ה-FDA בדיון זה הייתה כי מטרת הצגת האזהרות והתמונות על חפיסות הסיגריות היא לאפשר לצרכן לבצע בחירה מודעת, תוך מודעות מלאה לנזקי העישון. לטענתם האזהרות המוצגות כעת הן בלתי נראות ובלתי יעילות. לצורך הבנה אמיתית של נזקי העישון דרושות, לטענת ה-FDA, גם תמונות שימחישו בצורה יעילה את נזקי העישון. תומכי התקנה טוענים כי נוכח היסטוריה ארוכה של הולכת הציבור שולל על ידי חברות הטבק, יש צורך באסטרטגיה חדשנית, וכי רק מסר טעון רגשית יותר יוכל לבטל את חוסר ההבנה שיצרו שנים של פרסום על ידי חברות הטבק.

תעשיית הטבק ותומכיה טוענים מנגד כי האמריקנים מודעים לנזקי העישון, ובכל זאת חלקם בוחרים לממש את החופש לעשן – כלומר לצרוך מוצר חוקי. לטענתם מטרתן האמיתית של אזהרות אלו אינה ליידע את הציבור, אלא להשתמש במסר טעון רגשית על מנת להפחיד צרכנים ולגרום להם לפעול בהתאם לרצון הממשלה – ומדיניות זו נוגדת את התיקון הראשון לחוקת ארה"ב.

במרץ 2012 אימץ בית המשפט את טענות ה-FDA וקבע כי התקנות אינן מנוגדות לחוקה. לאחר חמישה חודשים קבע בית המשפט לערעורים כי אין מדובר בקידום בחירה מודעת, וכי המדינה משתמשת בחפיסות הסיגריות לקידום קמפיין נגד עישון, תוך שימוש במסרים שאינם יכולים לחשב כניסיון טהור להעברת מידע לציבור, אלא נועדו לגרום תגובה רגשית וייתכן כי אף מבוכה, וכך לאיים על הצרכנים במטרה לגרום להם להפסיק לעשן.

באופן מפתיע, טענות תומכי התקנה מבוססות על הצורך לאפשר לציבור בחירה מודעת בלבד. בשנת 2007 נכתב בפרסום של ה-Institute of medicine כי הגיע הזמן להצהיר באופן ברור ככל האפשר כי מטרת החקיקה נגד מוצרי טבק אינה קידום בחירה מודעת, אלא מניעת צריכה של מוצרי טבק, בעיקר על ידי ילדים וצעירים, על מנת להפחית את התמותה ואת התחלואה הקשורה בשימוש בטבק. העובדה שטענה מסוג זה אינה מצדיקה את יוזמת החקיקה של ה-FDA בבית המשפט היא תזכורת נוספת לכך שחופש הביטוי המסחרי מגביל את אפשרויות הפעולה בתחום בריאות הציבור בארה"ב.

בישראל אושר בוועדת השרים לחקיקה תיקון חוק הגבלת הפרסומות והשיווק למוצרי טבק במאי 2012. במסגרת התיקון נקבע כי האזהרה על פרסומות למוצרי טבק תהיה בגודל של 30% משטח הפרסומת, ואזהרות הבריאות על מוצרי טבק יכללו תמונות ולא רק מלל, ותוכנן נקבע על ידי שר הבריאות. הוגדר כי הוראות החוק השונות ייכנסו לתוקף בהדרגה, חלקן באופן מיידי וחלקן בתוך שלוש שנים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Bayer et al.; Repackaging Cigarettes — Will the Courts Thwart the FDA?N Engl J Med. 2012 Nov 14. [Epub ahead of print]

לאתר משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  סיגריות,  טבק,  חקיקה,  פרסומות
תגובות