• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דירוג המדינות הבריאות בעולם: ישראל במקום השישי מתוך 145 מדינות

זאת על פי דירוג Bloomberg. במקום הראשון סינגפור. ארה"ב במקום ה-33. ומי המדינות המדורגות אחרונות?

בדירוג Bloomberg Rankings של רמת הבריאות במדינות העולם שפורסם ביום חמישי, נמצאה ישראל במקום השישי מתוך 145 מדינות. בדירוג נכללו 145 מדינות בעלות אוכלוסיה של מיליון איש לפחות. רמת הבריאות הכללית חושבה על פי חישוב ניקוד בריאות, וניקוד סיכון. הנתונים התקבלו מהאו"ם, ארגון הבריאות העולמי והבנק העולמי.

ניקוד הבריאות חושב על פי תוחלת החיים במועד הלידה, שיעור תמותת התינוקות, גורמי המוות (מחלות מדבקות או בלתי מדבקות, לא נכללו פציעות עקב לחימה), שיעור התמותה בקבוצות גיל שונות, שיעור השרידות עד גיל 65 ותוחלת החיים של בני 65.

ניקוד הסיכון חושב על פי שיעורי העישון וצריכת האלכוהול, שיעור בעלי עודף משקל, רמת כולסטרול גבוהה, יתר לחץ דם, רמת סוכר גבוהה בצום או טיפול כנגד סוכרת באוכלוסיה, השיעור באוכלוסיה שאינו מבצע פעילות גופנית (לפחות 30 דקות 5 פעמים בשבוע של פעילות מתונה או 20 דקות שלוש פעמים בשבוע של פעילות נמרצת), שיעור הסובלים מזיהום ב-HIV, דירוג זיהום האויר, בטיחות המים והגישה לסניטציה, דירוג שיעור הכיסוי החיסוני בגיל שנה, שיעור הילדים הסובלים מתת משקל והסיכון לתמותת אמהות.

לגבי מדינות בעלות רמת הכנסה גבוהה לנפש (הכנסה שנתית ממוצעת של 12,276$ לאדם ומעלה), ניתן משקל גבוה יותר לעישון, השמנה, כולסטרול ולחץ דם. לגבי מדינות בעלות רמת הכנסה בינונית (1,005-12,275$ לאדם לשנה) ניתן משקל גבוה יותר ליתר לחץ דם, עישון, צריכת אלכוהול וגורמים סביבתיים. לגבי מדינות בעלות רמת הכנסה נמוכה (מתחת ל-1,005$ לאדם לשנה) ניתן משקל יתר לשיעור הזיהום ב-HIV, גורמים סביבתיים, תת משקל בילדים ותמותת אמהות.

ישראל דורגה במקום השישי, עם ניקוד כללי של 85.97%, ניקוד בריאות של 91.97 וניקוד סיכון של 6.90. במקום הראשון דורגה סינגפור, עם ניקוד כללי של 89.45%, ואחריה איטליה, אוסטרליה, שויץ ויפן. ספרד דורגה במקום השביעי, ואחריה הולנד, שודיה וגרמניה. צרפת דורגה במקום ה-13, בריטניה במקום ה-21, וארצות הברית במקום ה-33 (דירוג נמוך יותר משל דרום קובה, דרום קוריאה, כווית ואיחוד האמירויות הערביות). במקומות האחרונים דורגו מוזמביק, צ'ד, קונגו, לסוטו וסוואזילנד, עם ניקוד כללי של 0.26.

ערכה: דר' ורד פרכטר

למאמר אודות הדירוג בביזנסוויק

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  Bloomberg Rankings,  דירוג בריאות עולמי
תגובות
ד"ר עוזי רביב
19.08.2012, 19:42

כל הכבוד למדינת ישראל! כל הכבוד? עבדתי 45 שנים בשירותי הרפואה בישראל - 35 שנים בבי"ח ממשלתי+עבודה בתחנות לאם ולילד ובבתי-ספר וכרופא עצמאי ב"מכבי". במשך שנים אלו התפתחו טכנולוגיות רפואיות יוצאות מהכלל, ה-CT וה-MRI הפכו לטכנולוגיות נגישות לציבור. בו זמנית חלה הידרדרות בשירותי הרפואה המונעת - התחנות לאם וליד ["טיפת חלב" המיתולוגית] אינן מתפקדות כבעבר, אחיות בתי-הספר הופרטו ואין אחות קבועה בכל בית ספר כבעבר. בשנות עבודתי במוסדות אלה למדתי להוקיר את עבודתן המסורה והיעילה של האחיות. בזמנו רמת החיסון של ילדי ישראל היתה מהגבוהות [אם לא הגבוהה!] ביותר בעולם. אינני יודע מה המצב היום, אך נראה לי שחלה נסיגה בנושא זה. אינני יודע אם מותר לנו לטפוח על כתפינו בגאווה [סוף סוף מקום חמישי - יותר טוב מאשר באולימפיאדה...]אבל, אולי, זה יעורר את משרד הבריאות וקופות החולים לשפר ולייעל את שירותיהם ולצמצם הפרטות בנושא הבריאות ובסקר הבא, אולי, נקבל "מדלית זהב".

דר' עידית ארז
20.08.2012, 08:41

אכן תוצאה מחמיאה, הרבה בזכות העוסקים במלאכה רופאים וצוותים רפואיים,שלמרות התנאים הלא קלים, עושים את המקסימום שאפשר. לעומת זה קובעי המדיניות רוצים את המודל האמריקאי, ולצערי בזכותם אנחנו מתדרדרים באופן עקבי ובטוח לתחתית . מי יתן ויראו לאן רפואה פרטית דורסנית, ללא תמיכה ציבורית תוביל לבסוף את שרותי הרפואה המפוארים של מדינת ישראל. ההוכחה מול עיניהם.