• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מדברים על איידס: 30 שנה להופעת המחלה יצוינו היום בכנס בהדסה

הכנס ידון בסוגיות בטיפול באיידס, בתרופות עם תופעות לוואי מצטברות ובלידות של נשאיות. לאחרונה נרשמה האטה בקצב התפשטות המגפה

המרכז הרפואי הדסה בירושלים מקיים היום (יום ד') כנס רופאים ומומחים בנושא מחלת האיידס, לרגל 30 שנה להופעתה של המגפה ברחבי העולם. הדוברים בכנס יהיו: פרופסור שלמה מעין, ד"ר קרן אולשטיין, ד"ר ויקטוריה רוטשילד, וכן מישל האוזי-בשן, איילת רוזנטל ומיטל ריבובסקי.

מנתונים שפרסמו מארגני הכנס, עולה כי כיום יש בעולם קרוב ל-35 מיליון נשאי הנגיף HIV, מחולל מחלת האיידס. רובם חיים באפריקה וכמחציתם נשים. מדי שנה מדווח על כשלושה מיליון מקרי הידבקות חדשים. מספר הנפטרים מהמחלה בעולם מגיע לכשני מיליון נפש מדי שנה. כ-15 מיליון ילדים באפריקה איבדו הורים בגלל מחלת האיידס.

תא בודד של נגיף איידס (אילוסטרציה)

תא בודד של נגיף איידס: יש תקווה לפיתוח חיסון נגד המחלה (אילוסטרציה)

מגפת האיידס נכנסת עתה לעשור הרביעי שלה. לפני 30 שנה היא תויגה כמחלה קטלנית, לוותה בפחד כיוון שהתפרצה ממקור לא ידוע, ופגעה בעיקר בהומוסקסואלים, בלסביות ובמזריקי סמים. אלא שבהמשך התברר, כי איידס היא מחלה רטרו-ויראלית, עם נפיצות אפידמיולוגית ופגיעות גבוהה וחמורה באוכלוסיות הטרוסקסואליות בעולם השלישי, ובעיקר באפריקה המשוונית.

בעולם המערבי כיום מחלת האיידס ניתנת לניהול רפואי מיטבי, הודות לטיפול בתרופות אנטי-רטרו-ויראליות. הטיפול מייצר פרוגנוזה לנשאים ותוחלת חיים של עשרות שנים בממוצע.

הפחתה משמעותית בקצב ההידבקויות
המרכז לרפואת איידס בהדסה עין-כרם החל לפעול לפני 25 שנה, ומטפל כיום בכ-380 נשאים וחולים, רובם מהגרים. הטיפול משלב פעילות קלינית של צוות מולטי-דיסציפלינרי, יחד עם פעילות מחקרית. זאת, בנוסף למעורבות בהכשרת רופאים ברפואת איידס ובמחלות זיהומיות באפריקה המשוונית עצמה, ובעיקר באתיופיה.

בכנס הרפואי שיתקיים היום יידונו סוגיות שונות הנוגעות לטיפול באיידס על-פי הדגם המערבי, וכן ידווח על תרופות לאיידס בעלות תופעות לוואי מצטברות, הכוללות השפעה קרדיו-וסקולרית בעייתית. כמו כן יעלה לדיון הנושא של תוצאות לידות של נשאיות איידס בהדסה. בדיון יוצג מחקר על השפעת הורמונים של הרבייה על שכפול הנגיף, וכן יוצגו תוצאות מחקר רפואי חדשני שנעשה במסגרת פרויקט פריון בקרב נשאי איידס, הכולל שטיפות זרע ותוצאותיו. כמו כן ידובר בכנס על המורכבות של הטיפול הסוציאלי באוכלוסיית הנשאים.

כחמישה מיליון נשאים של הנגיף וחולים, רובם באפריקה, מקבלים כיום תרופות מצילות חיים. סף תחילת הטיפול התרופתי הולך ועולה, ומביא להפחתה משמעותית בקצב ההידבקויות החדשות וכן לשיפור בפרוגנוזה. לאחרונה נרשמה האטה משמעותית בקצב התפשטות המגפה, אשר מעוררת תקווה שהקהילה הרפואית מצליחה להשתלט על המחלה. נוסף על כך, מחקרים חדשים שגילו אתרים בנגיף הניתנים לנטרול באמצעות נוגדנים, מפיחים גם הם תקווה שבקרוב יתבשר העולם על פיתוח חיסון יעיל נגד איידס.

נושאים קשורים:  חדשות,  רטרו וירלי,  רטרו ויראלי,  תרופות רטרו-ויראליות,  קרדו וסקולארי,  רפואה קרדיו-וסקולארית,  חולי איידס,  נשאים,  המרכז הרפואי "הדסה",  מחלות זיהומיות,  HIV,  איידס,  נגיף HIV,  קרדיווסקולרי
תגובות