עישון

עישון – גורם סיכון לפיברוזיס של הכבד בחולי primary biliary cirrhosis

ידוע כי עישון הוא גורם סיכון להתפתחות Primary Biliary Cirrhosis. במחקר זה נבחנו נתונים לגבי עישון בקרב חולים במחלה זו, ונמצא כי העישון מעלה את הסיכון לפיברוזיס של הכבד

01.02.2012, 08:18

Primary Biliary Cirrhosisי(PBC) היא מחלה אוטואימונית של הכבד, המאופיינת בדלקת הגורמת להרס של צינורות מרה קטנים, ובנוכחות נוגדני anti mitochondrial antibodies בדם. הגורם למחלה אינו ברור, אך נראה שהיא קשורה בגורמים גנטיים ובגורמים סביבתיים. אחד הגורמים הסביבתיים החשובים הוא עישון. מחקרים קודמים מצאו קשר סיבתי בין עישון לבין התפתחות המחלה (סיכון יחסי של 1.6-3.5).

מחקר זה בחן את הקשר בין עישון לבין חומרת הנגעים ההיסטולוגיים ב-PBC, לאחר שמחקרים קטנים יותר מצאו קשר בין עישון לבין התפתחות פיברוזיס של הכבד.

המחקר כלל 223 חולים ב-PBC מצרפת, אשר השתתפו במחקר קודם ורואיינו שוב על מנת לקבל מידע מפורט לגבי עישון בעבר ובהווה. ל-164 משתתפים בוצעה בדיקה היסטולוגית בעת האבחנה. מעשנים נחשבו מי שעישנו יותר מ-5 קופסאות סיגריות במהלך חייהם. אלו שעישנו מדי יום במהלך 6 החודשים הקודמים נחשבו למעשנים פעילים. כמו כן נאסף מידע לגבי חשיפה פסיבית לעשן סיגריות.

26% מהמשתתפים דיווחו על היסטוריה של עישון. מספר שנות הקופסה הממוצע היה 14±12.2 (טווח 0.2–54.3). 11% היו מעשנים פעילים בעת האבחנה. 6% המשיכו בעישון פעיל לאחר האבחנה. 41% דיווחו על חשיפה פסיבית לעשן סיגריות (ללא עישון).

שלב מתקדם של פיברוזיס (F3-F4) נמצא קשור לעישון. פיברוזיס מתקדם בעת האבחנה נמצא אצל 33% מהמעשנים לעומת 16% מהמשתתפים שלא עישנו מעולם (p=0.016). מספר שנות הקופסה היה גבוה משמעותית בקרב משתתפים שנמצא אצלם פיברוסיס מתקדם (8.1±14.2 לעומת 3.0±7.0 במשתתפים ללא פיברוזיס מתקדם).

שיעור מקרי הפיברוזיס המתקדם עלה עם עליית החשיפה לעישון – 16% בקרב משתתפים שלא עישנו מעולם, 30% בקרב אלו שעישנו בעבר ו-37% בקרב מעשנים פעילים (p<0.05). בקרב המשתתפים שלא עישנו, שיעור הפיברוזיס היה גבוה יותר בקרב אלו שנחשפו באופן פסיבי לעשן סיגריות (24% לעומת 14% בקרב אלו שלא דיווחו על חשיפה כזאת), אולם תוצאה זו לא נמצאה מובהקת סטטיסטית.

במודל רב משתנים שכלל גיל, מין, BMI, צריכת אלכוהול, סוכרת ושנת אבחנה (לאור הנטייה לאבחנה מוקדמת יותר בשנים האחרונות), נמצא קשר בין היסטוריה של עישון וכמות העישון לבין התפתחות פיברוזיס מתקדם. כל שנת קופסה הייתה קשורה לעלייה של 5.0% (95%iCI 1.3-8.7%) בסיכון לפיברוזיס מתקדם בעת הפרזנטציה.

החוקרים מסכמים כי ממצאים אלו, בשילוב נתונים קודמים, תומכים בהשערה שהעישון הוא גורם המקדם פיברוזיס של הכבד, ועלול לגרום להחמרת נזק קודם לכבד. כיוון שברור כי העישון משפיע על חומרת המחלה ועל הנטייה להתפתחותה, החוקרים טוענים כי יש מקום להמליץ לחולי PBC להימנע מעישון או מחשיפה לעשן סיגריות, וייתכן שיש מקום להמליץ על כך גם לבני משפחותיהם מדרגה ראשונה, שאצלם קיים סיכון מוגבר להתפתחות המחלה.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Corpechot et al.; Smoking as an independent risk factor of liver fibrosis in primary biliary cirrhosis, J Hepatol. 2012 Jan;56(1):218-24

נושאים קשורים:  עישון,  primary biliary cirrhosis,  מחקרים,  פיברוזיס כבדי
תגובות