• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

לנסט: סוג נדיר של איידס החל להתפשט מקמרון

כתב העת הרפואי מדווח על מקרה ראשון של חולה HIV מקבוצה N שאושפז בפריס. ד"ר דוד שטרית מ"מאיר": ניכרת עלייה במספר נשאי HIV החולים בשחפת ובשחפת סמויה

כתב העת "לנסט" דיווח ביום שישי האחרון על זן נדיר ביותר של נגיף האיידס שזוהה לראשונה אצל מספר קטן של תושבים בקמרון, מערב אפריקה, והתפשט, כנראה, גם מחוץ לקמרון. על-פי העיתון, בדיווח שהופץ על-ידי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מתואר מקרה זה: גבר בן 57 פונה לבית חולים בפריס עם חום גבוה, פריחה, בלוטות לימפה נפוחות וכיב גניטאלי. התברר כי הוא סובל מהידרדרות מהירה מאוד של המערכת החיסונית, כפי שהוברר מספירת תאי הדם הלבנים. הרופאים קבעו כי מדובר בסוג נדיר של HIV מקבוצה N המתפשט כעת מחוץ לקמרון, מה שמדגיש את הצורך במעקב אפידימיולוגי קפדני יותר.

תא בודד של נגיף איידס (אילוסטרציה)

תא בודד של נגיף איידס (אילוסטרציה)

הזיהום הראשון שזוהה כ-קבוצת N של הנגיף HIV התגלה ב-1998 אצל אישה מקמרון. מאז יותר מ-12 אלף חולים נשאי HIV החיים בקמרון נדבקו בסוג זה של הנגיף. רק 12 מקרים, כולל שני זוגות, אובחנו באורח מלא.

במקרה שמתואר ב"לנסט", נתגלו אצל החולה רמות גבוהות של הנגיף ממשפחת HIV-1, אך בדיקות לזיהוי סוג מסוים של HIV לא היו חד-משמעיות. ב-9 בפברואר פיתח החולה שיתוק בפנים. צוות הרופאים הצרפתי ערך בדיקות נוספות לדגימות הדם וגילה תגובה לנוגדנים מסוג N.

הרופאים הגיעו למסקנה כי החולה נדבק בווירוס בעקבות קיום יחסי מין עם אישה בטוגו, משם חזר לאחרונה. הרופאים ציינו בדיווחם כי מקרה זה של זיהום ראשוני ב-HIV -מקבוצה N מצביע על כך שקבוצה נדירה של הנגיף מתפשטת כנראה עתה מחוץ לקמרון. החולה עצמו טופל בשילוב של חמש תרופות חזקות והגיב אליהן היטב.

קבוצה N של הנגיף עברה לבני אדם, כנראה, משימפנזים. ההשערה היא שההעברה נעשתה דרך הטיפול בבשר הקופים, שהיה מזוהם בנגיף ה-HIV התוקף בעלי חיים אלו. זן N נמנה על אחת מארבע תת-קבוצות הנגיף HIV-1.

בסוף השבוע (1 בדצמבר) מציינים גם בישראל את יום האיידס הבין-לאומי. לקראתו מסר ד"ר דוד שטרית, מנהל מערך הריאות ומומחה לשחפת במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא כי מסתמנת בישראל עלייה במספרם של חולי איידס ונשאי HIV החולים בשחפת ובשחפת סמויה. בדיקת מעבדה חדשה, ציין, יכולה לקדם את האבחון של שחפת סמויה בקרב חולים ונשאים. כיום מקובל לראות את נגיף האיידס והשחפת – "מגיפות תאומות", אמר ד"ר שטרית.

"תסמיני שחפת בחולי HIV" הדגיש, "יכולים להיות שונים מהתסמינים של חולה ללא HIV, עם סימפטומים פחות בולטים ופגיעה בכמעט כל איבר בגוף - לא רק בריאות, כפי שמופיע אצל חולים ללא כשל חיסוני". בכל מקרה שבו מתגלה נשא של HIV או שנעשתה אבחנה לאיידס מומלץ לעבור מיד בדיקה לגילוי שחפת. בדיקת מעבדה חדשה יכולה לקדם את האבחון של שחפת סמויה (תבחין IGRA). בדיקה זו תחליף בהדרגה את בדיקת המנטו שנמצאת בשימוש כבר עשרות שנים. תגובה אימונולוגית לזיהום שחפת מתבטאת בעיקר בעלייה של ה-CMIי(CELL MEDIATED IMMUNO RESPONSE) ובאה לידי ביטוי בעלייה בהפרשת אינטרפרון גמא מתאי T, כגון CD4, על-ידי אנטיגנים ספציפיים. בדיקת ה-IGRA בודקת את העלייה ב-CMI.

נושאים קשורים:  חדשות,  שחפת,  איידס,  HIV,  דוד שטרית,  שחפת סמויה,  המרכז הרפואי "מאיר"
תגובות