• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

חיזוק הפריפריה הוא חוסנה הלאומי של מדינת ישראל

ההסכם שנחתם יאפשר למנהלי בתי החולים בפריפריה להשאיר רופאים באזור ויש בו ניסיון אמיתי לתגמל רופאים במקצועות במצוקה

כמנהל בית החולים הגדול בצפון הארץ ובקו עימות, בית חולים לגליל המערבי – נהריה, אינני יכול שלא להתייחס להסכם הרופאים, שבו התייחסות גם לפריפריה וגם לתחום החברתי.

הדיפרנציאציה שבהסכם נותנת תקווה גדולה לרופאים שעובדים ויעבדו בפריפריה, ובראש וראשונה לתושבי אזורי הפריפריה. זוהי הפעם הראשונה שבהסכם קיבוצי יש התייחסות לצד החברתי, התייחסות לאומית ממדרגה ראשונה. חיזוקה של הפריפריה הוא חוסנה הלאומי של מדינת ישראל, וזהו ניסיון אמיתי לחיזוק משמעותי במתן שירותי רפואה לתושבים.

ההסכם נותן כלים אמיתיים למנהל ביה"ח השוכן בפריפריה למשוך רופאים שיעבדו בביה"ח ולהשאיר להתמחות בביה"ח רופאים צעירים שסיימו סטאז'. קיימת היום גם האפשרות להשאיר רופאים שעובדים בביה"ח, ולהציע להם תגמול הולם על עבודתם ובתנאי שישארו, הן לעבוד והן לגור באזור.

אולם, ההסכם החברתי אינו מסתכם בהטבות שפורטו לעיל. יש בו התייחסות נוספת למקצועות במצוקה. גם כאן יש ניסיון אמיתי לתגמל רופאים המעוניינים להתמחות ולעבוד במקצועות במצוקה, מקצועות שהיום יש קושי רב למצוא רופאים שמוכנים לעבוד בהם בשל מספר רב של תורנויות לחודש, ולעתים אף נסגרות מחלקות בגלל החוסר במילוי שורות התורנות.

המענקים למקצועות במצוקה ניתנים לא רק לפריפריה, אלא לכל המדינה. הדבר יאפשר למנהלי בתיה"ח בארץ להציע חבילת הטבות שהמדינה התחייבה לה בהסכם. יש כאן פתרון למניעת קריסת שירותים רפואיים חיוניים לתושבי המדינה.

החולים הם החוליה החלשה. דאגה לחולים בכלל ולאלו בפריפריה בפרט, אינה ברורה מאליה. איגודים מקצועיים מחוייבים לדאוג לחבריהם בראש ובראשונה, אולם הר"י בהסכם האחרון הגדילה ראש ודאגה להסכם המיטיב עם האוכלוסיות החלשות ע"י הטבות דיפרנציאליות לרופאים שייתנו שירות לתושבי הפריפריה, והשיגה הטבות לרופאים במקצועות מצוקה.

גדולתה של הר"י כאיגוד מקצועי המייצג אותי ואת כולנו כרופאים היא ההומניות, הדאגה לחולים הזקוקים לנו ולחוסנה של מדינת ישראל.

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות הציבורית,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה
תגובות
שרית
06.09.2011, 22:48

הדאגה לפריפריה אכן חיונית אך עדיין נותרו מגזרים מקופחים כפסיכיטרית לקראת סיום ההתמחות העובדת במרכז הארץ גיליתי שמצבי לא השתנה לטובה אלא הורע ללא תוספת משמעותית לשכר ללא תקנים נוספים למערכת הפסיכיאטרית ועם חובה לבצע תורנויות עוד שנים רבות ברור לי שגורמים אלה יכריעו כשיגיע רגע הבחירה לנטות למגזר הפרטי ולא הציבורי כדי שאוכל להתפרנס בכבוד ולגדל את ילדיי . נשאתי עיניי לקראת יום סיום ההתמחות כדי שחיי יוכלו להיות איכותיים יותר אך אם המחיר הוא תורנויות לילה נוספות ומשכורת דלה מרכז הארץ יאבד את הרופאים הצעירים והאיכותיים ( קולות כאלה נשמעים סביבי ממתמחים ומומחים צעירים רבים נוספים) ובכך תורם ההסכם לפיצול בין מערכת ציבורית שתאבד את רופאיה האיכותיים למערכת הפרטית שאליה ינהרו טובי הרופאים. נשמע דומה למודל האמריקאי ומצער מאוד שלכיוון הזה אנחנו צועדים. כל כלכלן נטול אינטרסים שבוחן את ההסכם מבין שהאוצר שוב שיחק בנו ציבור הרופאים שאף פעם לא הבין בכלכלה ואחרי כל הסכם נותר קרח מכאן ומכאן.

ברוך
12.09.2011, 21:34

אינני חושב שד"ר ברהום כתב את מאמרו בתום לב. אלה אם הוא חיי בtשליות. אף אחד מבוגרי אvרץ לא יבוא להתמחות בבית חולים זה. כאשר הנהלת בית חולים בנהריה תתחיל לשלוח רופאים להשתלמויות Fellowship בחו"ל, יאשפר שר"נים, יכול להיות שמשהו ישתנה.
אני עuבד בבית חולים 17 שנה וזוכר רק 2 מקרים שרופאים יצאו להשתלמויות ארוכות (שנה) לחו"ל.