• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
משפט

מחקר חדש בארה"ב: רק 20% מהתביעות לרשלנות רפואית מסתיימות בפיצויים

מחקר חדש שפורסם ב NEJM קובע כי הרוב הגדול של תביעות פיצויים נגד רופאים לא מסתיימות בתשלום לתובעים. היקף הפיצוי הממוצע – כ-275 אלף דולר

בעוד שרוב הרופאים בארה"ב עשויים להיתקל בתביעה על רשלנות רפואית במועד כלשהו בקריירה המקצועית שלהם – הרוב הגדול מהתביעות שיוגשו נגדם לא יסתיימו בפסק דין שמחייב פיצוי לנתבע, כך נאמר במחקר חדש שפרטיו מתפרסמים השבוע ב-New England Journal of Medicine.

המחקר הוגדר כמקיף ביותר שנעשה עד היום לגבי סיכון לתביעות בגין רשלנות רפואית כלפי רופאים. מסקנותיו מסתמכים על ניתוח ממצאים לגבי יותר משני עשורים. החוקרים קבעו בין השאר כי הסיכוי להגשת תביעה נגד רופאים היא בין סביב 5% בשנה עבור מומחיות ב"רמת סיכון נמוכה" לקרוב ל-20% לגבי מומחיות ברמת סיכון גבוהה.

עורכי המחקר, ובראשם ד"ר אנופאם יינה (Anupam JenaI), מבית החולים הכללי של מסצ'וסטס בבוסטון, ציינו בדיווחם כי "רופאים בכל תחומי המומחיות מגלים התעניינות כללית לגבי הסיכוי שיהיה עליהם לעמוד מול תביעה על רשלנות רפואית ממטופל ואם יש סיכוי – או סיכון – שיידרשו לשלם פיצויים ומה גובהם. באופן טבעי, רופאים בכל תחום מומחיות מאמינים שהם עומדים לפני תביעות תכופות בשיעור גבוה מהממוצע. אבל בעוד שמתפרסמות בנושא זה ידיעות 'אניקדוטליות' – העובדות האמיתיות מי נתבע, ועל איזה סכום פיצויים אינן זמינות עד כה".

עורכי המחקר ניתחו נתונים בין השנים 1991 ל-2005 שהועמדו לרשותם ממבטח מרכזי בתחום רשלנות רפואית הפועל ב-50 ממדינות ארה"ב וגם בבירה וושינגטון. מדובר ב-41 אלף רופאים. התברר כי מדי שנה זכו 7.4% מהרופאים לקבל תביעה על רשלנות רפואית אבל רק 1.6% מהם בסופו של דבר נדרשו לפצות את התובע. רופאים-מומחים במקצוע ברמת סיכון גבוהה הם: נוירו-כירורגים (19.1% ), מנתחי חזה ומומחים קרדיו-וסקולריים (18.9%), מנתחים כלליים (15.3%). ברמות סיכון נמוכות נמצאים רופאי משפחה (5.2%), רופאי ילדים (3.1%), פסיכיאטרים (2.1%).

רק כ-20% מהתביעות מסתיימות בפיצויים. סכום התביעה הממוצע – 275 אלף דולר.

למאמר ב - New England Journal of Medicine 

נושאים קשורים:  משפט,  רשלנות רפואית,  פיצויים,  מומחיות ברמת-סיכון גבוהה
תגובות