• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
הריון

ריבוי ניתוחים קיסריים מסכן את האם

שיעור כריתות הרחם וסיבוכי הריון ולידה נוספים עלה ככל שעלה מספר הניתוחים הקיסריים בעברה של האם. יש ליידע נשים לגבי סיכונים אלו

17.07.2011, 15:08

שליש מכלל הלידות בארה"ב מבוצעות בניתוח קיסרי, ושיעור הניתוחים הקיסריים (הן ניתוח ראשון והן ניתוחים חוזרים) ממשיך לעלות מדי שנה. בעשור האחרון קיימת נטיה להימנע מלידה וגינלית לאחר ניתוח קיסרי קודם (VBAC), בעיקר בשל החשש מקרע של הרחם (uterine rupture). מטה אנליזה שפורסמה לאחרונה בחנה את ההשלכות של ריבוי ניתוחים קיסריים.

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

נבחנו 21 מחקרים שכללו מעל 2 מיליון משתתפות ממדינות שונות (ארה"ב, אוסטרליה, בריטניה וישראל), מהן 180,177 עברו ניתוח קיסרי חוזר (כלומר שני לפחות), ו-5,729 עברו לפחות שלושה ניתוחים קיסריים.

נמצא כי הסיכון לכריתה של הרחם כתוצאה מסיבוכי הריון ולידה עלה ככל שעלה מספר הניתוחים הקיסריים בעברה של האישה, בכל המחקרים. בהשוואה להיעדר ניתוחים קיסריים - לאחר ניתוח אחד נמצא סיכון יחסי (odds ratio) שנע בין 0.7-2.14, לאחר שני ניתוחים קודמים ומעלה נמצא סיכון יחסי של 3.8-18.6, ולאחר חמישה ניתוחים קודמים ומעלה נמצא סיכון יחסי של 15.2 (האינדיקציות לכריתת רחם היו בעיקר placenta previa/accreta או uterine atony).

בנוסף במחקרים שונים נמצא קשר בין מספר הניתוחים הקיסריים הקודמים לבין דימום, עירויי דם והדבקויות. חלק מהמחקרים מצאו גם קשר בין ניתוחים קיסריים בעבר לבין היארעות placenta previa.

עם זאת אף אחד מהמחקרים לא מצא קשר משמעותי מבחינה סטטיסטית בין ניתוחים קיסריים בעבר לבין זיהום לאחר ניתוח קיסרי, ורב המחקרים לר מצאו קשר בין מספר רב של ניתוחים קיסריים לבין היארעות היפרדות שליה.

מבחינת גורמי הסיכון ל- uterine rupture במהלך נסיון לידה לאחר ניתוח קיסרי, ומצאו כי לידה נרתיקית או VBAC בעבר קשורים בסיכון מופחת, בעוד שניתוחים קיסריים מרובים, מרווח זמן קצר בין הריונות, זירוז לידה וכן single layer uterine closure נמצאו קשורים בסיכון מוגבר.

החוקרים סיכמו כי יש ליידע נשים השוקלות VBAC לעומת ניתוח קיסרי נוסף, ומתכננות מספר הריונות גדול לגבי הסיכונים הכרוכים בריבוי ניתוחים קיסריים, על מנת לאפשר להן לקבל החלטה מודעת.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

למקור ב-medscape

נושאים קשורים:  הריון,  לידה,  ניתוח קיסרי,  מיילדות,  מחקרים
תגובות