חדשות

מחקר או מהלך שיווקי - האם פייזר הטעתה את הרופאים?

תחקיר של כתב העת Archives of Internal Medicine טוען כי חברת פייזר גייסה מאות רופאים בארה"ב למחקר בטיחות ויעילות ב-Neurontin, שמטרתו האמיתית היתה הגדלת מספר המרשמים

מחקר שהוצג לרופאים בארה"ב כאילו מטרתו לבחון את מידת הבטיחות והיעילות של תרופה ותיקה נגד אפילפסיה Neurontin (הידועה גם בשם הגנרי Gabapentin) של חברת פייזר, הטעה את הרופאים. המטרה היתה לגרום לרופאים לרשום כמה שיותר מרשמים לאותה תרופה.

 

רופא רושם מרשם (אילוסטרציה)

יותר מרשמים לתרופה (אילוסטרציה)

כך מגלה תחקיר שפרטיו פורסמו ב- Archives of Internal Medicine ושסוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס דיווחה עליו בהרחבה. התחקיר נועד לקראת הכנת כתב תביעה נגד פייזר.

ראש צוות התחקיר בפרשה האתית, ד"ר ג'וזף רוס מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל, מסר כי אנשיו בדקו מסמכים וערכו אנליזה לתוצאות הניסויים שפורסמו בעיתונות הרפואית לגבי התרופה. כן נבדקו דו"חות ניתוח שוק ומסמכי תקשורת פנימיים בין עובדי פייזר.

ד"ר רוס ואנשיו הגיעו למסקנה שיצרנית התרופה הערימה על הרופאים ועל מטופליהם לגבי המטרה האמיתית של המחקר שערכה ולא גילתה להם את היעדים האמיתיים שלה. מטרת הניסוי ב-Neurontin  הייתה "לגרום לכך שיותר רופאים ירשמו יותר מרשמים לתרופה הזאת".

התרופה פותחה בידי חברת  Parke-Davis שהיא כיום חלק מחברת פייזר. היא יצרה קשר עם יותר מ-700 נוירולוגים בארה"ב ושכנעה אותם להצטרף למחקר ה-PA ב-Neurontin, "כחלק ממחקר לבחינת היעילות והבטיחות שלה".

אבל החברה לא גילתה לרופאים מהי המטרה האמיתית של גיוסם למחקר והפרטים נחשפו מדיווחי תקשורת פנימיים בין עובדי החברה. כמו כן הסתירה החברה את המטרה מצוותי הביקורת Review Boards,  שתפקידם לבחון את הנושאים האתיים במחקרים.

לדיווח המלא על הפרשה

לתמצית התחקיר בכתב העת לרפואה פנימית

נושאים קשורים:  חדשות,  תרופות אנטי-אפילפטיות,  רפואה פנימית,  אפילפסיה,  אתיקה רפואית,  פייזר
תגובות