• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ליצמן התקפל; ניצחון לרופאים במאבק נגד הסיגריה החדשה של "פיליפ מוריס"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הבהיר לשר, כי לא יוכל להגן בבג"ץ על החלטתו לפטור הסיגריה האלקטרונית באופן זמני מההגבלות החלות על מוצרי טבק

סגן שר הבריאות ליצמן. צילום: פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון בהר"י, יחד עם האגודה למלחמה בסרטן, רשמו אתמול (א') ניצחון במאבקם הציבורי נגד החלטת שר הבריאות יעקב ליצמן לפטור את הסיגריה האלקטרונית IQOS של חברת "פיליפ מוריס" מההגבלות המוטלות בישראל על מוצרי טבק.

השינוי בעמדת שר הבריאות אירע בשל עמדתו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, שהבהיר לליצמן כי לא יוכל להגן על עמדת המשרד בבג"ץ. בעקבות זאת הודיע המשרד, כי יגדיר את הסיגריות החדשות כ"מוצר טבק", ולפיכך יחיל עליהן את כל המגבלות החלות על סיגריות ועל עישון.

בנוסף, הודיע המשרד שאיננו מתנגד לבקשה שהוגשה על-ידי הגופים הנ"ל, להטיל צו ביניים האוסר על המשך שיווקה של ה-IQOS שלא תחת החוקים החלים על שיווק סיגריות. עוד הודיע המשרד, כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות הקשורות לבקשת "פיליפ מוריס" מה-FDA האמריקני להכיר במוצר החדש כ"מופחת סיכון".

"הוחלט כי לעת הזו יש מקום להחיל על מוצר האייקוס את ההוראות החלות על עישון ועל מוצרי טבק לפי חוק הגבלת הפרסומת והשיווק על מוצרי טבק והחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון"

ההחלטה להיעתר לדרישות הרופאים התקבלה לאחר ישיבות מקצועיות שנערכו בין נציגי משרד הבריאות, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. שר הבריאות ליצמן הודיע קודם לכן כי יאפשר בישראל שיווק חופשי של הסיגריה, עד לקבלת החלטה בעניין על ידי ה-FDA.

ה-IQOS היא סיגריה המכילה טבק וניקוטין, אך פועלת על ידי חימום הטבק ולא באמצעות שריפתו. חברת "פיליפ מוריס" השקיעה בפיתוח המוצר הזה, כך הודיעה, כ-3 מיליארד דולר. בימים אלה היא פועלת להחדרתו לשוק במדינות שונות בעולם.

ההחלטה המקורית של השר ליצמן התקבלה בניגוד לעמדת הדרג המקצועי במשרדו, הרופאים, היועצת המשפטית של משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה. ארגוני הרופאים והאגודה למלחמה בסרטן הביעו חשש שההיתר לשיווק IQOS יש בו כדי לעודד התמכרות של מעשנים למוצר המכיל טבק, עם כל מה שמשתמע מכך מההיבט הבריאותי. רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית טענו שפיליפ מוריס הופכת את ישראל ל"מעבדת ניסויים" ואת אזרחי ישראל ל"עכברי מעבדה".

בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"צ נגד השר והמשרד על-ידי "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת". בית המשפט התבקש בה להוציא גם צו ביניים שיאסור כליל את שיווק והפצת של IQOS עד לקבלת החלטה בעניין.
העותרים קיבלו רוח גבית מאיגודי הרופאים והאגודה למלחמה בסרטן. הם פנו לפרקליט המדינה שי ניצן ודרשו ממנו שלא להתייצב לצד השר ליצמן ולא לייצג את עמדתו בבג"צ. בפנייה הצביעו על כך "שעל פי החוק הישראלי וכן גם לדעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ולדעת היועצת המשפטית של משרד הבריאות, סיגריית אייקוס היא מוצר טבק ואין בסמכותו של אף אדם, או גוף, כולל הדרג הפוליטי, לפטור את המוצר מהחקיקה הקיימת המטילה הגבלות שונות על מוצרי טבק".

איגוד רופאי בריאות הציבור: "זהו ניצחון במערכה, אך אנחנו עדיין בעיצומו של מאבק רחב בנגע העישון הממכר והממית"

במכתב שקיבלו ארגוני הרופאים והאגודה למלחמה בסרטן מעו"ד נזרי נכתב: "בעקבות ישיבה שקיימתי עם הגורמים הנוגעים בדבר במשרד הבריאות ובמשרד המשפטים, הוחלט כי לעת הזו יש מקום להחיל על מוצר האייקוס את ההוראות החלות על עישון ועל מוצרי טבק לפי חוק הגבלת הפרסומת והשיווק על מוצרי טבק והחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון. בכוונת הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות לשוב ולהידרש לרגולציה בעניין הזה לאחר שתתקבל הכרעת מנהל המזון והתרופות (ה-FDA) בבקשות שהוגשו אליו על ידי חברת 'פיליפ מוריס'".

בתגובה משותפת שפרסמו אמש איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן נאמר: "אנו מברכים על ההודעה של עו"ד רז נזרי, שתשים סוף לשיווק הפרוץ של מוצר הטבק אייקוס בישראל. זהו ניצחון במערכה, אך אנחנו עדיין בעיצומו של מאבק רחב בנגע העישון הממכר והממית. כעת, משחלות על המוצר הזה כל המגבלות וההוראות בהתאם לחקיקה, כמתבקש, אנו קוראים לממשלת ישראל לעדכן את החקיקה כך שישראל לא תפגר אחר מדינות אחרות. אנו מצפים שכבר במושב הכנסת הקרוב, יחוקקו החוקים שיגנו על הציבור בישראל מפני מגפת העישון האחראית למותם של 8,000 ישראלים בשנה.

"נדרשת תכנית כוללנית נחושה למאבק בנזקי הטבק: יש לקדם חקיקה בתחומי איסור שיווק ופרסום של מוצרי טבק בכל המדיות, יש צורך להשוות את המיסוי שבין טבק לגלגול לבין סיגריות, להגביל נגישות בנקודות המכירה של מוצרי טבק, להרחיב את איסורי העישון במקומות הציבוריים, להשקיע בגמילה מעישון ופעולות נוספות - חקיקה שבכוחה להציל חיים למען בריאות הציבור בישראל".

משרד הבריאות מסר בתגובתו: "במקביל להמתנה לקבלת עמדת ה-FDA מתכנן משרד הבריאות בשלב זה להחיל על המוצר את ההוראות החלות מתוקף החקיקה בנושא מגבלות שיווק ופרסום ועישון במקומות ציבוריים. זאת, בנוסף להבהרות שניתנו על ידי החברה כי היא תחיל על עצמה חלק גדול ממגבלות אלו. עמדה זו מבוססת על מידע שהתקבל באחרונה בשיחות עם ה-FDA, לפיו ההחלטה הסופית בעניין המוצר הזה צפויה בעוד שנה ויותר, וכן על בסיס המידע לפיו המוצר הוגש ל-FDA לאישור שיווק גם במסלול שאיננו מחייב הוכחת נזק מופחת".

"פיליפ מוריס": "אנו מופתעים מהשינוי שחל בעמדת משרד הבריאות לפיה המוצר כפוף לחוק הפרסומת, על אף העמדה הברורה שהוצגה על ידי המשרד עד כה"

חברת "פיליפ מוריס" מסרה בתגובתה: "אנו מופתעים מהשינוי שחל בעמדת משרד הבריאות לפיה המוצר כפוף לחוק הפרסומת, על אף העמדה הברורה שהוצגה על ידי המשרד עד כה לפיה המוצר אינו כפוף לחוק זה. כבר כיום המוצר משווק באופן אחראי, והחברה תומכת ברגולציה ייעודית, המכירה בתכונות הייחודיות והשונות של מוצרים בעלי פוטנציאל להפחתת סיכון בהשוואה להמשך עישון. לפי עמדתנו, אשר הוגשה לבג"צ, פרשנותו החדשה של משרד הבריאות איננה נכונה. התייחסות זהה למוצר מופחת-סיכון כמוצר טבק לעישון תפגע ביכולתם של המעשנים הבגירים לקבל מידע מלא ומדויק על חלופה טובה יותר על פני המשך עישון".

מנכ"ל "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת", שבי גטניו, הגיב: "מדובר בהישג חשוב, אולם ההישג עצמו מגביר את העננה המרחפת מעל החלטות שר הבריאות מראשית הפרשה ועד כה. הגיע הזמן להוציא איסור גורף על מפגשים של דרגים מקצועיים ופוליטיים במשרד הבריאות עם נציגי חברות טבק ולוביסטים מטעמם. כל האינטרסים של הגורמים הללו פוגע בבריאות הציבור".

נושאים קשורים:  חדשות,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  IQOS,  המשנה ליועץ המשפטי לממשלה,  "אייקוס",  עישון,  הגבלות,  פרסום,  "פיליפ מוריס"
תגובות
04.04.2017, 02:47

לא תאמן תגובתה של פיליפ מוריס, חברת רשע. בדמעות תנין ובאיצטלת צדיקים גדולים, הרי הם רוצים לעזור לאנשים להיגמל. החלופה היחידה לעישון היא הפסקת עישון. לחברות הטבק אולי יש משרדים יפים, יחצ״נים ולוביסטים והם פועלים במסגרת החוק, אבל אין הבדל אמיתי בינם לבין סוחר סמים המוכר לנערים בסימטה חשוכה

04.04.2017, 23:03

הטבק עולה בנזקו על הסמים הכי קשים

אנונימי/ת
05.04.2017, 15:42

להבדיל מאולי הרוב נכנסתי לקרוא את המידע המופרסם בזרוע המחקרית שלהם וזה מאוד מרשים עבור חברה כזו (הגם אם לא מספיק).
כמו כל דבר צריך לבחון, ללמוד ולגבש דעה מיודעת ולא פופוליסטית בנושא.
כבר היו בעבר מקרים שגופים (ואף רופאים) נזרקו מכל המדרגות כאשר ניסו לקדם נושאים שנויים במחלוקת ובדיעבד הצדק היה עימם.
מציע לבוא עם ראש פתוח ולגבש דיעה בעד או נגד אחרי בירור המדע שהם מציגים.

אנונימי/ת
05.04.2017, 18:30

אין כאן שום מדע. יש כאן חברה המוכרת רעל ממכר במטרה להרוויח כסף. זה נכון שגם המטרה של חברת תרופות היא להרוויח כסף. אבל ברגע שתרופה מסתברת כמזיקה היא יורדת מהמדפים.
כמו שאמר בצדק אריאל רונן- החלופה היחידה לעישון היא הפסקת עישון.
אם הטבק היה מתגלה היום סביר להניח שהיה מסווג תחת פקודת הסמים המסוכנים.