• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
איידס

הבדלים בתוחלת חיים מותאמת לבריאות בקרב נשאי HIV ומי שאינם נשאים בקנדה

מחקר מצא, כי למרות שנצפה הבדל קטן ברמת התחלואה על פי סטטוס נשאות ל-HIV, נשאי HIV, ובעיקר נשים נשאיות HIV, מבלים פחות זמן במצב בריא

16.03.2017, 09:15
בדיקת HIV, איידס (צילום: אילוסטרציה)

המחקר הנוכחי בוצע במטרה להבין אם נשאי HIV הנמצאים בטיפול אנטי-רטרו ויראלי פעיל נכללים בדפוס בו תחלואה נדחקת לשנים האחרונות לחיים או שהתחלואה פוחתת ככל שהם מזדקנים.

המחקר העריך תוחלת חיים מותאמת לבריאות (health-adjusted life expectancy) בקרב מבוגרים נשאי ולא נשאי HIV ובחן את התלות בין הסיבות לתחלואה.

מחקר ה-The Comparative Outcomes and Service Utilization Trendsי(COST) הינו מחקר רטרוספקטיבי שמורכב מעוקבה שכללה את כל המבוגרים (גיל 20 ומעלה) נשאי ה-HIV, ומדגם אקראי של 10% מהאוכלוסייה הכללית בקולומביה הבריטית, עם נתונים מאפריל 1996 עד לדצמבר 2012.

נקבעה השכיחות של תחלואות נבחרות (קרדיווסקולרית, נשימתית, כבדית, מחלות כליה, וסרטנים שאינם מגדירי איידס בגלל השכיחות הגבוהה שלהם בקרב נשאי HIV) על פי גיל ומין, על ידי שימוש באלגוריתם למציאת מקרים.

תוחלת חיים מותאמת לבריאות ספציפית לתחלואה הוערכה מגיל 20 על פי סטטוס נשאות ל-HIV ומין. עבור כל תחלואה, מצב בריא הוגדר כשיעור תוחלת החיים ללא תחלואה, והותאם לסבירות של היארעות תחלואות אחרות שונות. הרגישות של הערכות תוחלת חיים מותאמת לתחלואה הוערכה לרצף של תחלואות נבחרות והותאמה לתחלואות תלויות.

המדגם הכיל תיקים ממוחשבים של 9,310 נשאי HIV ו-510,313 לא נשאים, במהלך התקופה שבין אפריל 1996 לדצמבר 2012, שהצטברו ל-49,605 מקרי תמותה ו-5,576,841 שנות אדם במהלך תקופת המחקר.

בגיל 20, תוחלת החיים המותאמת לתחלואה עמדה על כ-31 שנים (סטיית תקן 0.16) בקרב גברים נשאי HIV ועל 27 שנים (0.16) בקרב נשים נשאיות HIV. באוכלוסייה הלא-נשאית, תוחלת חיים מותאמת לתחלואה הייתה כ-58 שנים (סטיית תקן 0.02) עבור גברים ו-63 שנים (0.02) עבור נשים.

נשאי HIV, ובעיקר נשים נשאיות HIV, היו בעלי תוחלת חיים כללית קצרה יותר בהשוואה ללא נשאי HIV באוכלוסייה הכללית [29.1 שנים (סטיית תקן 0.1) בהשוואה ל-65.4 שנים (0.1)], והם בילו פחות זמן במצב בריא.

למרות שנצפה הבדל קטן ברמת התחלואה על פי סטטוס נשאות ל-HIV, נשאי HIV, ובעיקר נשים נשאיות HIV, מבלים פחות זמן במצב בריא. הרחבת התערבויות הפונות לענות על צרכי הטיפול המורכבים של האוכלוסייה המזדקנת של נשאי HIV הינם חיוניים על מנת לטפל בתוחלת החיים הקצרה, ולשפר את מצב בריאותם.

מקור:
Health-adjusted life expectancy in HIV-positive and HIV-negativee men and women in British Columbia, Canada: a population-based observational cohort study Hogg, Robert S et al. The Lancet HIV. 02 March 2017 [E pub].

נושאים קשורים:  איידס,  HIV,  נשאי HIV,  תוחלת חיים,  מחקרים
תגובות