• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דו"ח מרכז אדוה: תוחלת החיים של גברים ערבים קצרה ב-4 שנים מזו של יהודים

הדו"ח השנתי של מרכז אדוה גם מציין כי תמותת התינוקות במגזר הערבי גבוהה פי 2.6 לעומת המגזר היהודי; שיעור המעשנים הכבדים גבוה יותר מפי שניים בקרב ערבים

דוח המסכם (אילוסטרציה)
דוח המסכם (אילוסטרציה)

הדו"ח השנתי של מרכז אדוה לשנת 2016, שהתפרסם היום (א'), שב ומצביע על ההפרש בתוחלת החיים בין יהודים לערבים במדינת ישראל, ומציין כי תוחלת החיים של ערבים בישראל נמוכה ב-3 שנים לעומת היהודים ותמותת התינוקות במגזר הערבי גבוהה פי 2.6 בהשוואה למצב בקרב היהודים. על פרסום הדו"ח דיווח הבוקר אתר Ynet.

הדו"ח מציג פערים בנושאים חברתיים, תזונתיים, איכות סביבה ומגורים ואחרים ובכלל זה גם בתחום הבריאות. שיעור תמותת התינוקות בישראל, לפי הדו"ח, עמד בשנת 2014 בממוצע על 3.1 ל-1,000 לידות – ומציב את ישראל מקום ה-15 מבין 34 המדינות החברות ב-OECD. שיעור תמותת התינוקות בישראל ירד מאז 1970, הן בקרב היהודים והן בקרב הערבים, אך "שיעור תמותת התינוקות בקרב ערבים עומד על 6.4 ל-1000 לידות, כלומר פי 2.6 לעומת המגזר היהודי (2.5 ל-1,000 לידות)".

בין השאר, הפער מוסבר בשיעור גבוה של מומים מולדים ומחלות תורשתיות באוכלוסייה הערבית, ובפרט בשכיחות המומים הגבוה והתמותה המלווה את המומים הקשים האלו בלידה. הדו"ח מציין, כי שיעור נישואי קרובים באוכלוסייה הערבית יורד עם השנים, אך עדיין מגיע ל-45% בקרב הבדואים בדרום.

הפער בתמותה בין ערבים ליהודים גם משקף שיעור הפסקות הריון נמוך יותר באוכלוסייה הערבית לאחר אבחון הריון עם עובר הסובל ממום ומחלה גנטית בהשוואה לאוכלוסייה היהודית.

עוד נמסר בדו"ח, כי ב-2014, תוחלת החיים של גברים בישראל עמדה על 80.3 שנה בממוצע (מקום 6 במדינות ה-OECD). תוחלת החיים של נשים עמדה על 84.1 שנה בממוצע (מקום -12 ב-OECD). תוחלת החיים הכללית בישראל מצויה גם כן בעלייה מתמדת. תוחלת החיים של גברים יהודים – 80.9 – גבוהה מזו של גברים ערבים – 76.9. גם תוחלת החיים של נשים יהודיות – 84.5 – גבוהה מזו של שני נשים ערביות - 81.1.

חלק מהסיבות להבדלים בתוחלת החיים בין המגזר היהודי לערבי, מעריכים מחברי המסמך, הם שיעורי העישון הגבוהים יותר באוכלוסיית הגברים הערבים לעומת היהודים. שיעור הגברים הערבים המעשנים הוא 49% לעומת 28% בקרב גברים יהודים. שיעור המעשנים ה"כבדים" - מעל 20 סיגריות ביממה - גבוה יותר מפי 2 בקרב הערבים ביחס ליהודים - 32% לעומת 12%.

כמו כן, בחברה הערבית יש מודעות נמוכה יותר להקפדה על תזונה בריאה ופעילות גופנית. שיעור הסובלים במגזר הערבי מהשמנה ועודף משקל גבוה משמעותי לעומת המגזר היהודי.

נושאים קשורים:  חדשות,  תוחלת חיים,  עישון,  תמותה,  סוכרת,  השמנה,  מגזר ערבי,  השוואה,  ישראל,  מרכז אדוה
תגובות
אנונימי/ת
22.01.2017, 17:17

בס"ד

פרט להבדל בגורמי סיכון ואורחות חיים, האם יש גם הבדל בתוחלת החיים בגלל מטען גנטי? מעניין להשוות את תוחלת החיים עם גברים ערבים ממדינות שכנות שם המטען הגנטי דומה יותר מאשר המטען הגנטי של גברים יהודים ובכל זאת, תוחלת החיים של גברים ערבים בישראל גדול מזה של גברים ערבים במדינות השכנות.

בס"ד
בנוכחות הוגי דעות כמוך אין צורך במחקרים נוספים!
גברים ערבים בישראל מוזנים בחלב ודבש מארץ הקודש!
בע"ה מחקר הבא נשווה בינך לבין הקהילה היהודית בארצות הברית, באירופה, במזרח התיכון ובתי חב"דים במזרח הרחוק!
סאאידה

אנונימי/ת
25.01.2017, 10:29

סאאידה, תגובתך פוזלת לכיוונים לא ראויים.
מה גם שהמחקרים שאת רוצה ליזום נעשו. חבל, פספסת...

אנונימי/ת
26.01.2017, 18:47

ראית סאאידה, הבס"ד מנסה לחנך אותך :)