• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איגוד רופאי הילדים: למנוע מתינוקות עד גיל שנתיים צפייה בטלוויזיה או סמארטפון

ההנחיות נכללות בנייר עמדה חדש, שפירסם אתמול איגוד רופאי הילדים; בגיל מבוגר יותר מומלץ להפחית חשיפה ממושכת לטלוויזיה או למסכי טלפונים חכמים, אך יש הבדל בין צפייה למשחק

תינוק צופה במסך טלפון חכם (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי הילדים פירסם אתמול (א') הנחיות חדשות להורים ובהן המלצה להגביל את זמן הצפייה בטלוויזיה של פעוטות וילדים בגיל הגן וגיל בית הספר היסודי.

בנייר העמדה, המבוסס על הנחיות דומות של איגוד רופאי הילדים בארה"ב ועל מחקרים בנושא, מודגש כי חשיפה ממושכת מדי לכל מסך – טלוויזיה, מחשב, טבלט וסלולארי - עלולה לגרום לבעיות התנהגותיות, חברתיות ושכליות. כמו כן, עלולה החשיפה לפגוע באיכות השינה של הילדים, לגרום להפרעות אכילה, להפרעות קשב וריכוז של ולפגום בהתפתחות הקוגניטיבית.

את נייר העמדה הכינה ועדה באיגוד ובראשה פרופסור איתן כרם, מנהל בית החולים לילדים במרכז הרפואי "הדסה" ויו"ר עמותת גושן לקידום רפואת ילדים בקהילה. דיווח על נייר העמדה התפרסם היום ב"ידיעות אחרונות" וב"ישראל היום". יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופ' אלי סומך ברך את חברי הועדה: פרופ' איתן כרם, ד"ר חוה גדסי, ד"ר הדר ירדני, ד"ר צחי גרוסמן ופרופ' דן מירון על פעילותם וציין כי מטרת ההמלצות הללו הינה בראש ובראשונה להביא בפני ציבור ההורים את הסכנה והנזקים הכרוכים בחשיפה מוגזמת למסכים: נזקים גופניים כמו השמנה, פגיעה במפרקים, חסך בשינה ונזקים התפתחותיים כמו הפרעות קשב, דכאון, והפרעות לפיתוח חשיבה מעמיקה ואת הדרכים להקטנה ולמניעת הנזקים הללו.

ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בשיעור הילדים הצופים בטלוויזיה יותר מ-4 שעות

"כל שעה שילד צופה בטלוויזיה ובמסך היא שעה שבה איננו פעיל ואיננו עושה כושר גופני", ציינו מחברי המסמך. "צפייה בטלוויזיה לרוב גם מלווה באכילה ונשנוש וזו גורמת לכן להשמנה. הירדמות מול המסך גורמת לאיכות שינה ירודה יותר וליקיצה גבוהה יותר במהלך הלילה. הזמן שילדים קטנים מבלים מול המסכים הוא זמן ללא נוכחות הורית, הנדרש להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של הילד. שהייה ממושכת מול המסך מגבירה תחושת בדידות".

בנייר העמדה פורטו ההמלצות הבאות: מפעוטות עד גיל שנתיים יש למנוע צפייה בטלוויזיה באופן גורף, לבני 6-2 - יש להתיר צפייה מוגבלת של לא יותר משעה אחת ביום, לבני 8-6 - עד שעתיים ביום.

"הנוכחות ההורית נועדה להגדיל את הזמן יחד עם הילדים. היא גם הזדמנות לשוחח על התכנים שרואים. הילדים זקוקים להורה לצורך התפתחות קוגניטיבית ורגשית, בעוד השהייה מול המסכים לבד מגבירה אצלם את תחושת הבדידות. ההורים צריכים לבלות עם הילדים יותר בסיפור, ביצירה ובמשחקי דמיון.

"הנתונים בארץ מראים, כי ההורים אינם מודעים להשלכות השליליות של הצפייה הפאסיבית, ואני מקווה שבעקבות ההמלצות המצב ישתנה", הדגיש פרופסור כרם.

ההנחיה לרופאי הילדים היא שיש מקום לדון עם ההורים בהרגלי הצפייה של ילדיהם, להבהיר להם שחריגה מההנחיות עלולה להוביל את הילדים להתמכרות למסכים. יש להסביר להורים את המשמעויות הבריאותיות של ההתמכרות הזאת.

ממחקרים שסקרו חברי הוועדה עולה, כי חשיפה מוגברת למסכים פאסיביים גורמת לעלייה בשכיחות הפרעות קשב וריכוז, השמנה, הפרעות שינה והשפעות בריאותיות שליליות נוספות. עוד עולה, כי לכ-30% מהילדים בישראל שהם בגיל גן-חובה ולפני כיתה א', יש כבר מכשירי טלוויזיה בחדרם.

ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בשיעור הילדים הצופים בטלוויזיה יותר מ-4 שעות. עם זאת, המלצות הרופאים מבדילות בין צפייה פאסיבית בתוכניות טלוויזיה או בסרטונים בסמרטפון ובטאבלט, לבין פעילות אינטראקטיבית, הכוללת משחקי מחשב או משחקים בטלפון הנייד.

המלצות נוספות שפירסם האיגוד, הן שעל ההורים לגלות מעורבות בבחירת התוכניות שבהן יצפו הילדים, לוודא שהן חינוכיות ושהתכנים מתאימים לגיל הילדים. לוודא שקצב שינוי הסצנות איננו מהיר מדי עבור ילדים רכים. לא להכניס מכשירי טלוויזיה ומחשבים לחדרי הילדים, לא להשאיר מכשירי טלוויזיה פתוחים בבית כאשר אין צופים בהם, לא לסגל הרגלי אכילה מול הטלוויזיה (המובילים גם להשמנה) אלא להעדיף ארוחה משפחתית משותפת סביב שולחן האוכל, ולמנוע מהילדים להירדם מול הטלוויזיה.

לפי הנייר, השימוש במדיה האלקטרונית לא יהיה תחליף למשחק, סיפור או שיחה בין הילד להורים או עם חברים בני אותו גיל. לעודד פעילות גופנית בהיקף זמן שלא יפחת מזה המוקדש לצ'אטים, החלפת מסרונים ולמשחקים מול המסך.

במסמך נוסף שיוצג מחרתיים, 11 בנובמבר, בכנס האיגוד שיתקיים בתל-אביב הוצגו הנחיות על שעות השינה המומלצות לילדים ונוער. לפי ההמלצות, עד גיל חודשיים יש לאפשר 17-14 שעות ביממה; מגיל 4 חודשים עד 11 חודש 15-12 שעות; מגיל שנה עד שנתיים - 14-11 שעות; מגיל 3 עד 5- 13-10 שעות; מגיל 6 עד 13 - 11-9 שעות ביממה, ומגיל 14 עד 17: 10-8 שעות. חוסר שינה עלול לפגוע בהתפתחות התינוק/הפעוט ובבריאותו, לגרום לעצבנות יתר, ירידה משמעותית ביכולת הלמידה או לקשיים רגשיים.

מחקר שנעשה באחרונה בארה"ב העלה, כי אצל כ-30% מהילדים שהגיעו לאבחון להפרעת קשב וריכוז התברר שהיא נגרמת עקב חסר שינה שיש לה תוצאות נוירולוגיות.

מנתונים שנאספו מדיווחי רופאי הילדים בארץ, ושהביאו להכנת ההמלצות העדכניות, עלה כי בשנים האחרונות במיוחד בקרב ילדים ובני-נוער קיים חסר בשעות שינה, במיוחד משום שהם עסוקים באופן אינטנסיבי בטלפונים הסלולריים שלהם, מחשבים וטלוויזיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  טלוויזיה,  סמארטפון,  טלפונים חכמים,  תינוק,  צפייה בטלוויזיה
תגובות